Lækker rødkålssalat med krydrede deller.

Forleden aften var det tilbehøret, der spillede hovedrollen på middagsbordet.

Jeg havde "høstet" et lille fint rødkål i gårdbutikken i Krogerup weekenden før og havde endelig fundet nogle økologiske appelsiner, så nu skulle årets første portion af vores ynglingsrødkålssalat laves. Den stammer fra "Lette Nordiske" og er udviklet af Thomas Castberg, men efterhånden har jeg ændret den en del, så den næppe smager, som han havde tiltænkt.

Jeg har med succes haft den med til fællesspisning til jul sammen med stegte andebryster. Jeg serverer den sågar til juleanden som frisk alternativ til den almindelige rødkål og der bliver taget godt af den, da den ophæver den fede julemad godt. Og desuden er det en af ældstemandens favoritretter.

Denne gang serverede jeg den med nogle krydrede frikadeller, som også ledte tankerne mod den kommende tid med stearinlys, nisser og gran.


Til denne salat starter jeg med at blande ingredienserne til vinaigretten:

Et halvt lille almindelig løg, som også kan erstattes af 1 stort skalotteløg eller halvt rødløg, blev hakket fint og kom i et glas med skruelåg. Herefter kom jeg ½ spsk akaciehonning, salt og friskkværnet peber. Det blev overhældt med ½ dl koldpresset rapsolie og ½ dl æbleeddike.  det hele blev grundigt rystet sammen og stillet til at trække, mens resten blev lavet.

På et andet køkkenbord - for jeg er heldig at have to - forberedte jeg farsen til dellerne. Det kræver faktisk kun en røremaskine og intet spækbrædt.
500 g hakket oksekød og 500 g hakket flæskekød kom i min Kenwood køkkenmaskine og blev rørt sejt med ca. 1 spsk groft salt.
Derefter kom jeg rasp, æg og krydderier i. Det blev rørt sammen, mens jeg gradvist tilsatte skummetmælk, til farsen var tilpas fast, men godt blandet.
Farsen satte jeg i køleskabet i den næste ca. halve time, hvor råvarerne til salaten blev snittet.

Jeg snittede rødkålen fint, skar æbler i tern og fileterede appelsinerne, så de var helt uden hinder og det hvide. Valnødder blev hakket groft og det var så egentlig det. det hele blev lagt i en skål og vinaigretten blev atter rystet sammen og smagt til med salt og peber. 

Så var det tid at forme og stege frikadellerne:


Nu lavede jeg deller af 1 kg kød, hvilket måske er meget, men jeg planlagde at der også skulle være til børnenes og mandens frokost dagen efter.

Frikadellerne blev stegt i en blanding af smør og olie og jeg formede dem til små runde deller.

Ja, så var der jo egentlig kun at riste noget groft rugbrød og så kunne det serveres. Alle blev mætte og tilfredse - og lidt var der da til dagen efter, men kun til børnene, så manden min måtte undvære. Det var han ikke helt tilfreds med ;-)


Ingrediensliste:
Frikadeller:
500 g hakket flæsk og 500 g hakket oksekød
6 spsk rasp

3 dl skummetmælk
1½ spsk salt

1 æg
2 tsk stødt allehånde
2 tsk stødt nelliker

2 tsk stødt kanel
olie og smør til stegning

Vinaigrette:

½ almindeligt lille løg 
½ dl æbleeddike

½ dl olie
½ spsk akaciehonning
Salt og peber efter smag


Salaten:
3 appelsiner i filetter
2 æbler - gerne med skræl og i tern
1/2 lille fintsnittet rødkål,

100 g grofthakket valnødder

ca 2 skiver ristet groft rugbrød pr. person.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar