Dampet rødspætte med rabarber, grønne bønner og belugalinser

Jeg ved det....Fiskeretter hitter bare ikke, men alligevel fortsætter jeg troligt med at poste opskrifter med fisk, for helt ærligt - Det er jo sundt og mange gange super let at tilberede hurtigt.

Denne gang er det rødspættefiletter, der spiller hovedrollen: En hovedrolle, som de underspiller meget delikat, så det grønne tilbehør hurtigt får den største opmærksomhed.
Tilbehøret er ganske enkelt: Belugalinser og grønne bønner vendt i en vinaigrette 
Rødspætterne er rullet sammen og dampet i en dampindsats over simrende vand i 6-8 min, så de kun lige er møre. Det hele sluttes af med et lille lag syltede rabarber.

Start med at skylle belugalinserne grundigt. Hæld dem i en gryde med rigeligt vand og lad det koge op. Skru så helt ned og lad det koge i ca. 20-25 min, så de stadig er faste, men møre.

Rens rabarber og skær stænglerne i mindre stykker. Kom dem i en gryde med sukker, eddike, vand og knuste fennikelfrø og rød chili. Kog dem langsomt under låg og tilsæt evt. noget vand, så det ikke koger tørt.  Lad rabarberne blive møre. Det afhænger meget at, hvor spæde rabarber, du bruger og hvilken konsistens, du ønsker. Jeg kogte mine helt møre, da det var tykke, grove stængler, som jeg havde.
Sluk og lad dem stå under låg og køle af. Når rabarberne er afkølet, fjerner du chilistykket.

15 minutter før belugalinserne er færdige, sætter du en gryde med lidt vand og salt i. Lad det koge op kom smør i. Kom så de vaskede og nippede grønne bønner i. Lad dem dampe i 6-8 min alt efter størrelse og konsistens af bønnerne. 

Når belugalinserne er færdige, hældes overskydende vand fra og de drypper af i kort tid, så de ikke når at blive kolde. De grønne bønner tages også op af vandet og drypper også af.

Pisk vinaigretten sammen og bland så forsigtigt grønne bønner og belugalinser med vinaigrette. Stil til side, mens du ordner fisken:

Rødspættefiletterne gåes en gang igennem for ben. 
Drys dem med salt , peber og lidt citronsaft. Rul dem sammen med krydringen indvendig og saml dem med en tandstik.

Læg et stykke bagepapir i dampindsatsen og så de små ruller ovenpå. Hæld vand i en gryde og stil dampindsatsen ovenpå, når vandet koger. Læg låg på og skru ned,  så vandet kun simrer. 
Damp i 6-8 min. afhængig af rødspættefiletternes tykkelse. De skal bare lige være møre.
Tag dem af varmen og fjern tandstikken.

Anret belugalinser og grønne bønner på en tallerken. Læg de dampede rødspættefiletter oven på lejet af bønner og linser. Slut af med en smule af rabarberkompotten oven på fisken. Server med nye danske kartofler eller dampede små kvarte fennikelknolde overhældt med lidt smeltet smør.


Ingredienser:
Fisk:
8 små rødspættefiletter
salt
peber 
saft af ½ citron
tandstikkere
Dampgryde*

Belugalinser:
100 g skyllede belugalinser
vand

Grønne Bønner:
250 g små grønne bønner
2,5 dl vand
½ tsk salt
2 tsk smør

Vinaigrette:
3 spsk god jomfruolivenolie: 
Jeg bruger en økologisk fra Graccurris, som smager frisk, græsagtig og let syrligt.
1½ spsk æblecidereddike: 
Her bruger jeg den franske fra Urtekram, der er mere sød end de danske.
1 tsk citronolivenolie: 
Jeg har her brugt Colonna Granverde økologiske citronolivenolie, som smager af friske citroner og ikke parfume.
salt og peber.

Rabarber:
150 g istandgjorte rabarber
1/4 dl ahornsukker eller 1/2 dl almindelig rørsukker**
1 spsk æblecidereddike
1/4 tsk knuste fennikelfrø
evt. 1 spsk vand
1/4 rød, middelstærk chili uden kerner - i et stykke.

* Jeg har en Pyrex porcelængryde med dampindsats og låg, som jeg bruger. Du kan bruge meget andet f. eks. en metalsi. Det vigtigte er, at dampindsatsen ikke kommer ned i vandet, for så koges det i stedet for dampes. Fisk er supergodt at dampe, for de bliver lækkert og silkeblødt med god frisk smag. Salt og Citro trækker kødet sammen og gør det fast, og sikrer, at det yderligere beholder saften i sig og ikke falder fra hinanden.

** Jeg købte en pose økologisk ahornsukker i USA. Det kan nok ikke købes herhjemme. Ahornsukker har en let røget smag og søder meget. Der skal bruges halvt så meget ahornsukker til en ret, som du ville have brugt af almindelig økologisk rørsukker.











Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar