Fyldte skalotteløg med brød, bacon og ost

For tiden er der mange spæde grøntsager, der bliver nusset og pudset om på diverse gourmetrestauranter. Der er helt spæde majroer, glaskål, gulerødder, hvidløg, skalotteløg, courgetter, auberginer og ja, vel alt, der bliver udtyndet i markerne, så de øvrige kan vokse sig store og stærke. Småt er godt.

Nu er der også de forvoksede grøntsager, som vi nogle gange rynker på næsen af. En kæmpe squash er ikke længere en delikatesse og en forvokset gulerod er ofte bitter og tør. Men hvis de rives og snittes, er de ganske anvendelige til mange ting. 

Men hvad så med mega-banan-skalotte-løg? 
Megaløgene fandt jeg på året høstmarkedet hos Aarstiderne i Humlebæk. Om det er en anden art af bananskalotteløg eller om de er forvoksede, handler historien intet om, og jeg er faktisk lidt ligeglad, får jeg tænkte straks, at de skulle halveres og fyldes. Så jeg købte 2 løg og det kom der disse fyldte mega-banan-skalotte-løg ud af:

Dette billede er før løgene kom i ovnen. Jeg fik desværre ikke taget billede af de færdige løg, som jo efter at have været i ovnen, var bløde og mere brun-røde end her. Fyldet så meget ud som her.
De store løg kom i kogende vand i 3 minutter, hvorefter jeg hurtigt overhældte dem med koldt vand. Så var skrællen let at fjerne.
Løgene blev flækket på langs og indmaden pillet ud, så der var 3 lag løg tilbage, som udgjorde skallen til fyldet. Læg dem i et ovnfast fad og stil til side.

Mine store banan-skalotte-løg ved siden af et stort hvidløg, så det er ikke små løg, vi taler om!
Fyldet bestod af indmaden fra løgene, som blev hakket fint. Herudover af brødkrumme, hvidløg, chili, persille, parmesan og en god olivenolie.

Jeg havde tørret en rest af et italiensk brød i min dehydrator, men det kan også gøres ved meget lav varme og varmluft i ovnen. Det tørrede brød blev hakket, men ikke så fint som rasp, da det skulle give noget konsistens.
Hak persille, hvidløg og chili fint hver for sig.

Bacon blev ligeledes hakket fint og kom sammen med de hakkede løg, hvidløg og chili op i varm pande med olivenolie. Bland det godt rundt og steg løgene bløde og bacon sprødt ved middellav varme.
Efter ca 10 min. tilsætter du brødkrummerne og vender dem godt ind i olivenolien. Lad brødet suge olie og smagen til sig, mens du har skruet lidt op for varmen til middel. Lav brødkrummerne blive let sprøde.

Tag panden fra varmen og bland parmesan, persille og salt og peber i.

Fordel fyldet i de 4 halve skalotteost og hæld 2,5 dl vand i bunden af fadet. Dæk fadet med folie og stil det i en 190 grader varm ovn i 30-40 min. indtil skallerne er bløde og løgets sødme udviklet.

Jeg serverede de fyldte løg til en hakkebøf og pasta vendt med syltede champignon og hjemmelavede cherrytomater, som var tørret i min dehydrator ved 40 grader i et døgn, hvorefter de blev lagt i olivenolie krydret med lidt tørrede krydderurter som timian, hvidløg, merian, løg, rosmarin, basilikum, sar og salvie. 

Ingredienser:
4 store løg eller 8 mindre løg

Fyld: 
100 g røget bacon
2 fed hvidløg
Indmad fra løgene
2 dl brødkrumme af tørret brød - ikke pakket hårdt i målebægeret
1 spsk hakket bredbladet persille
1/2 grøn chili fra supermarkedet - jeg brugte 4 spæde umodne serranochilier med middellav styrke - blot lige et lille pift ;-)
3 spsk god revet parmesanost.
ca. 2 spsk god jomfruolivenolie

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar