Grillet Tomatillo Salsa Verde

Jeg har for første gang selv dyrket tomatillo - dog med en del besvær, da vinden gang på gang knækkede de saftige stængler. Så derfor blev høsten udskudt til slut oktober, hvor vi i år ikke har haft noget rigtig nattefrost. Alle tomatillos var ikke fuldt udvoksede, hvilket betød, at nogle af dem havde en bitter eftertone. Det er ikke meningen, at tomatillos skal være modne, for så ændrer deres syrlig-friske smag sig til sødme, som ikke er det, som jeg går efter til en salsa. Men de skal gerne være så store, at de udfylder det hylster, som de vokser inden i.

Planterne - for der skal være mindst to, da den skal krydsbestøves - er ret dekorativ at have stående i en krukke og den sætter stort antal smukke gule blomster, som lyser op i det grønne!

Her ligger Tomatillos til venstre sammen med en Bhut Orange Copenhagen chili og kaktusfigner til højre, men det er en helt anden historie!
De grønne bær inde i hylsteret, kan bruges til salsa: De behøves ikke at varmebehandles, hvis de er fuldt udvoksede. Så kan du bruge dem lige som du ville gøre, når du laver en frisk tomatsalsa!
Men mine var i underkanten, så jeg valgte at grille dem: 
Denne opskrift benytter altså friske tomatillos, som kan være rigtig svære - måske endda umulige - at opdrive, men du kan også benytte tomatillos på dåse, som du kan købe på nettet. Men så skal de ikke grilles først og det giver en anderledes smag.

OPSKRIFT:
Start med at fjerne hylsteret og vaske tomatillioerne i varmt vand. De har et fedtet og klistret lag, som kan være svært at få af. Jeg hælder kogende vand i en stor balje og fylder op med koldt vand, så det er lige koldt nok, til at holde hænderne nede i vandet. Kom tomatilloerne i og vaske dem så rene for det fedtede stads, som du nu kan.


Tænd for ovnens grill.
Tør tomatilloerne og læg dem på en rist. 
Del løgene i to halve og læg dem med skæresiden nedad på et stykke bagepapir på risten. Læg hele friske jalapenos samt serrano chili på et andet stykke bagepapir. Læg de upillede hvidløgsfed på bagepapir.

Sæt risten i på øverste ribbe i ovnen med en plade nedenunder. 
Grill i 4 min og vend så det hele en gang. Læg også en lime ind på riste og giv det hele ca. 4 min mere. Hold godt øje med, at de ikke får for meget - de skal have brune pletter, men må ikke blive branket. Særlig hvidløg og chili skal du passe på, og de skal måske ud før tomatilloerne.

Tag risten ud af ovnen. Pres saften fra limen (Pas på, når du skærer den over: Den er virkelig saftig nu og du får masser af saft ud af den.)

Tag chilierne ud og læg dem i en plastikpose, til de er kølet ned, så du kan håndtere dem. Flå dem for skind og fjern frøene. 
Pres hvidløgsfeddene ud af deres hylster. Pil løgene for skræl.

Læg de hele tomatillo, chilier i mindre stykker, hvidløg, løg og frisk koriander i en foodprocesser eller blender. Kør det til en pure eller mere grofthakket, hvis du foretrækker det. Salg til med salt og evt. mere limesaft.

Da dette blev en pæn stor portion, valgte jeg efterfølgende at lade salsaen simre i 10 min i en gryde, så korianderen også blev varmebehandlet, før jeg frøs halvdelen ned!

Brug din Tomatillo Salsa Verde til mexikanske retter og måske bare som dip til brød og crudite. Jeg brugte nedstående glutenfrie grofe flerkornsbrød.

Ingredienser:
750 g friske tomatillo
2 - 3 upillede skalotteløg i halve
5 fed upillede hvidløg
5 jalapenos
5 små serranochilier eller de grønne fra supermarkedet.
1 lime
1-2 spsk frisk grøn koriander (Afhængig af dine smagsløg)
Salt efter smag!

SPONSORERET:

Jeg har modtaget en pakke glutenfrit brød fra Amo, som jeg bagte til anledningen. Der er mistanke om, at min yngste søn har glutenallergi, så derfor sagde jeg ja tak, da jeg fik tilbuddet.
Brødet er let at bage og som der loves, er det saftigt. 
Det virker meget let i forhold til almindeligt hvedebrød og det mætter på en anden måde. Jeg vil regne med, at der skal 2 skiver glutenfrit fuldkornsbrød til at matche 1 skive almindelig hvedefuldkornsbrød.
En anden gang vil jeg eksperimentere lidt med at tilsætte forskellige smagsgivere til blandingen, for der lige som mangler lidt kant. 
Amo anbefaler selv, at man forsøger at tilsætte egne smagsgivere.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar