Små timbaler med bladbede og gedeost

I år har jeg dyrket bladbeder i mine nye højbede. Nogle af dem gik i stok og jeg tænkte, at de jo så ikke egnede sig så godt til højbede, da de får for lidt vand. Men så her i det milde efterår med masser af vand, kom der endelig gang i de lækre blade og sprøde stængler!

Menuen i går, hvor det faktisk var Mortens Aften, blev hos os til en langtidsstegt rosa culotte serveret med små timbaler og en let salat! 

En dejlig måde at komme uden om de traditionelle kartofler og sauce!


Timbalerne var et hit og her er en hjemmegjort opskrift, hvor jeg legede lidt med double creme fra Naturmælk - bare fordi jeg ville prøve det!! 

Ingredienser til 12 mindre timbaler:
Ca 350 g renset bladbede - Mine var Swiss Chard, som er en rød/lilla variant.
1 stort løg
Olivenolie til sautering
200 g fast gedeost fra rulle
1,25 dl Double Cream
1 spsk mælk
8 æg 
salt og peber
1-2 kartofler
12 muffinsforme eller andre egnede forme.

Fremgangsmåde:
Tænd ovnen på 180 grader.

Vask bladbederne og fjern bladene fra stilken. Læg blade og stilke hver for sig.
Skær stilkene i fine skiver. Hak løget fint.

Varm olivenolie op i en dyb pande ved middel varme. Når olien er gennemvarm, kommes løg og hakkede bladbedestængler i og sauteres mørt under omrøring i små 10 min.
Hak bladbedebladene i lidt grovere stykker. Kom dem ved løg og bladbedestængler og sauter, til de falder sammen. Krydr med salt og peber.
Stil til afkøling.

Smør 12 forme grundigt. Skær 12 skiver gedeost. Læg dem i bunden af de 12 smurte forme.  Skræl en kartoffel og skær den i meget tynde skiver med din tyndskræller eller mandolinjern. Læg kartoffelskiverne oven på osten. 
Stil formene på en bageplade. 

Fjern den hvide skorpe fra resten af gedeosten. 
Skær gedeosten i mindre stykker og kør det hurtigt sammen i en minihakker med 1 spsk mælk. Bland 1,25 dl Double Cream i og kør i ganske kort tid - bare lige for at blande og gøre Double Cremen lidt fast, men ikke til smør - Pas på, det går hurtigt! Hvis det bliver for fast, kan du røre det lind med lidt mælk, så det har en cremet konsistens.

Pisk 8 æg let sammen og bland så ostecremen i, så det bliver jævnt.  Bland gradvist de sauterede og afkølede løg og bladbede i. Smag til med salt og peber.
Hæld nu massen i formene, så de er fyldt 3/4 op.
Stil pladen med formene i den forvarmede ovn og bag dem i ca 30. min.

Tag dem ud, når de er gyldne, men stadig giver efter, når du trykker let på dem.
Lad dem køle lidt af og tag dem ud af formene og server dem "omvendt" så osten er øverst.

PS. Det kan være svært at få timbalen ud af formen, når osten er nederst, så du kan som alternativ undlade at komme osten i bunden af formen, men blot bruge kartoflen, som slipper gangske let.
Når timbalerne er færdige i ovnen, tages de ud af formen, vendes på hovedet og 1 skive gedeost lægges oven på kartoffelskiverne og så grilles det hurtigt, indtil osten er smeltet! Denne fremgangsmåde er lidt snyd, men fungerer fint ;)

Jeg har desværre ikke så mange keramiske forme, så jeg anvende muffinsforme. De giver desværre ikke en særlig pæn kant, så hvis du har andre forme med lige kanter, vil det være at foretrække.

God fornøjelse!!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar