Fisk i indiske krydderier og tomat.

Det har været varmt - rigtig varmt - i lang tid og så pludselig dykker temperaturen. Så føles det ekstra koldt og gråt!
Men indisk mad giver varmen og samtidig er det en god måde at få de fleste til at spise fisk på.
Inderne kan noget med deres fisk: De starter som regel med at gnide fisken i gurkemeje og salt og evt. citronsaft, lader den marinere i 10-15 min. Selv den mest mudrede smag fra ferskvandsfisk forsvinder på denne måde og en ikke helt frisk fisk, får fjernet den lidt fiskede smag!
Denne ret er hurtig at tilberede i forhold til så mange andre indiske retter, da den ikke kræver, at du skal riste mange forskellige krydderier først!


Fisk i indiske krydderier og tomat. 4 personer.
Ingredienser:
600 g fast hvid fisk(torsk, kuller, havtaske mm.)
4 spsk citronsaft
Havsalt og gurkemeje
5 spsk olie
3 middelstore, finthakkede løg
1 håndfuld karryblade (20-25 stk)
2-3 røde chilier (Efter styrke og smag)
3-5 cm ingefær
10 fed hvidløg
2 ds hakkede og flåede tomater
1 tsk gurkemeje
2 stor håndfuld hakket frisk grøn koriander - gem lidt til pynt
Salt og friskkværnet sort peber.

Fremgangsmåde:
Rens fiskefiletterne i presset citronsaft og lad dem dryppe af. Læg filetterne på en tallerken og drys med salt og gurkemeje. Fordel det over hele filetten. Dæk tilog stil på køl i 10-15 min. 
Forbered det resterende: 
Hak løgene fint. Rens og hak chilierne fint, pres hvidløgene og riv ingefæren fint. Læg dette i en skål for sig.
Tag fisken ud fra køl og skær det i ca 3 cm stykker. Varm olien op i en stor pande ved middel varme. Når olien er gennemvarm, steges fiskestykkerne på begge sidder, så de bliver faste og får lidt farve. De skal ikke gennemsteges. Tag dem af panden og lad dem dryppe af på fedtsugende papir.
Tilsæt karryblade og hakkede løg i den samme pande i resten af olien. Sauter til løgene er klare og karrybladene dufter. Tilsæt blandingen af røde chilier, hvidløg og ingefær. Steg det, til det dufter. Tilsæt 1 tsk gurkemeje og rør godt.
Tilsæt tomater og hakket koriander, men gem lidt til pynt. Rør godt rundt. Skru ned for varmen og lad saucen simre under låg i 30-45 min, så smagene af krydderier og urter blandes. Saucen skal være syrlig og tyk. Hvis saucen er meget tynd, anbefaler jeg, at du lader saucen koge ind uden låg til en passende konsistens, men der stadig er nok til at dække fiskestykkerne.
Ca 10 min. før maden skal serveres, tilsættes fiskestykkerne i den simrende sauce og dækkes forsigtig med saucen. Smag til med salt, ryst panden og smag atter til med salt - retten kan tage en del salt afhængig af, hvor meget salt fiskestykkerne bidrager med. 
Dæk til og lad det simre i 5-6 min ved lav varme. Smag igen til og læg låg på. Tag panden af varmen og lad fisken stå i den varme sauce 4-5 min for at trække.  Server med f.eks. ris og en frisk salat.

Korianderen tilsættes her i den varme ret og simrer i saucen i lang tid. Det fjerner den "sæbede" smag, som mange ikke lige kan forliges med. Min yngste søn kan ikke lide frisk koriander, men når jeg tilbereder det på denne måde, spiser han det med glæde. Korianderen er en kølende ingrediens, så hvis du ikke har mod på at prøve det i retten, anbefaler jeg, at du skruer lidt ned for ingefær, chili og evt hvidløg. Men ikke meget - Mængden lyder måske voldsomt, men når det simrer i saucen, blander smagene sig og særlig hvidløg og ingefær ændrer helt karakter i forhold til den friske smag. 
Hvis du bare elsker frisk koriander, som kom rigeligt på retten, når den bliver serveret!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar