Brede snittebønner med dild og tomat

Jeg har dyrket brede snittebønner i år. Jeg holder meget af de brede bønner, som kan snittes. De kan kommes i gryderetter uden at blive bløde og mosede, selv efter forholdsvis lang tids tilberedning. De kan også tilberedes alene som tilbehør, som jeg bl.a. har gjort her: Bredde snittebønner med linser og sennpepsfrø, hvor de var tilbehør til en indisk ret. De egner sig også godt til asiatiske smage, hvor jeg har brugt dem til denne coleslaw Asiatisk inspireret cole slaw
Det kan være svært at finde disse lange, bredde bønner, men hos en tyrkisk grønthandler eller hos Aarstiderne er det muligt. Køb sprøde bønner uden misfarvning og for tykke bønner inden i.
Det er dog let at dyrke dem selv. Så hvis man har lidt jord til rådighed, kan de klart anbefales. Jeg har faktisk bare "prøvedyrket" dem i år i nogle sorte poser, som hænger på en mur under halvtag. Her skal de selvfølgelig vandes hver dag, da de ikke for naturlig vand. 
De plukkede bønner holder sig ikke så længe på køl og er meget følsomme over for vand og kondens. Så hvis man i perioder har for mange, er det bedre at snitte dem og hurtigt blanchere dem i kogende, saltet vand, hvorefter de kan fryses til senere brug. Det har jeg prøvet med held tidligere, men så mange har jeg ikke i år, så det er ikke nødvendigt.
De blomstrende dildkroner er meget aromatiske i smagen. De er ikke gået i frø endnu, som dem man kender fra dildskærme, som bruges til syltning. Jeg har faktisk ikke sået dild i år, men da jeg havde det sidste år, havde nogle af dem sået sig selv og jeg endte alligevel op med rigtig meget dild det meste af sommeren igennem og har frosset en del til vinteren.



Opskrift til 4 personer: Brede snittebønner med dild og tomat.
Ingredienser:
650 gram brede snittebønner                          
400 g okseklump i tern 
2 spsk olivenolie                      
2 middelstore løg                                  
250 gram lange slanke tyrkiske pebre - Sivri Biber. Alternativt 2 almindelige grønne peberfrugter
70 g tomatpasta
2-3 spsk Ajvar (Rød peberfrugtpasta)
1 ds flåede tomater 
2 dl. vand eller mere, til bønnerne er dækket
1 -2 tsk knust chiliflager - efter smag
8-10 blomstrende dildkroner fra haven. Alternativt 1 bdt frisk dild eller 2-3 tsk tørrede dildspidser

Fremgangsmåde:
Hak løg og de grønne sivripebre eller grønne peberfrugter. Vask, tør og trim bønnerne og skær dem diagonal i ca 2,5 cm stykker. 
Skær kødet i 2 x 2 cm tern og varm olien op i en gryde ved middel varme. Når olien er gennemvarm, steget kødet i hold af 200 gram, indtil det er brunet godt på alle sider. Tilsæt de hakkede løg og sivripebre/peberfrugter. Sauter dem ved middel varme i 10 min. Tilsæt  tomatpasta og ajvar. Rør det godt ind og steg videre i 5 min. Tilsæt de flåede, hakkede tomater, chiliflager, dildkroner og vand, så det dækker. Smag til med salt og peber og rør det sammen. Lad retten simre under låg, 30 min afhængig af, hvilken kød, der bruges - Bov og yderlår skal have længere tid. 
Efter de 30 min. tilsættes de snittede brede bønner. De vendes godt ind og der tilsættes vand, så bønnerne er lige akkurat dækkede. Læg låg på og lad dem simre i 20-30 min til bønnerne er bløde og kødet helt mørt.

Man kan servere alt fra ris, bulgur, kogte bønner, cous-cous og lignende til retten og en dip af hvidløgsyoghurt klæder også retten godt.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar