Stegt flæsk med sprød og krydret spidskålsalat

Stegt flæsk med persillesauce..... Ikke, hvis jeg kan blive fri!

Og det kan jeg jo, når det nu er mig, der laver maden. Men jeg er jo et venligt menneske, som tænker på andre ...og andre kan rigtig godt lide stegt flæsk.

Så her drejer det sig om at tænke i alternativer, så det ikke kun er flæsket, der er sprødt:

En lidt fersk udseende ret, men med masser af smag og knas:

Et økologisk spidskål blev flækket i kvarte og stokken skåret af. her næst snittede jeg det fineste af kålen i meget smalle strimler, mens jeg gemte resten til forårsruller dagen derpå. Der kom vel godt og vel 300 g. fintsnittet kål ud af det.

5 store radiser blev vasket og trimmet og derefter skåret fint i skiver på mit mandolinjern og lagt til side.

Skallen af 1 økologisk citron - i mit tilfælde frossen fra fryseren - blev revet fint og vendt ind i den fintsnittede kål med hænderne, så det blev godt fordelt. Det blev sat i køleskabet, mens jeg lavede resten:

Jeg rørte en dressing sammen af miso soup med tang, rapsolie, risvinseddike, tahin, flydende honning, presset hvidløg, finthakket chili og saften af en syrlig mandarin. Efter at have rystet misodressingen grundigt sammen, smagte jeg til med surt, salt og sødt.

Flæsket blev skåret i 1 cm skiver, der blev delt på midten. Det blev tørret og krydret med salt og peber.
Det kom på en rist med en bradepande under og i en kold ovn, som var sat til 225 grader. Det stegte i 15 min, vendt og fik 15 min mere, inden jeg tog dem ud og lod dem dryppe af på fedtsugende papir.

Lidt før servering, tog jeg spidskålsalaten ud af køleskabet og vendte den yderligere sammen med noget af dressingen, mens resten kom i en skål til selvforsyning ved bordet.

Retten blev serveret med fuldkornsnudler, som også kunne have været vendt i salaten.

Et dejligt friskt og sprødt alternativ til persillesovs og kartofler - især på denne årstid, hvor kartoflerne efterhånden hænger en del med ørerne og de nye udenlandske ligner noget, som har ligget hengemt fra sidste efterår.


Ingredienser.
Salat
Ca 300 g fintsnittet spidskål
Ca. 100 g radiser skåret i tynde skiver på mandolinjern
Revet skal af 1 citron

Misodressing
1 brev misosoup med tang (Clearsprings små breve eller 2 spsk misopaste)
Ca. 1 spsk tahin
1 spsk flydende ahornsirup
1 fed hvidløg
1 finthakket cayenne
Saft af en syrlig mandarin
1 spsk rapsolie eller anden neutral olie
½- 1 spsk risvineddike

4 reder fuldkornsnudler
650 g stegeflæsk i 1 cm skiver delt på tværs.




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar