Let mad oven på ferien - og lidt om USA

Uh, det er godt nok længe siden, at jeg har skrevet noget indlæg. Det skyldes ikke, at vi ikke har spist noget mad - tværtimod - mere, at jeg ikke selv har lavet mad, da vi har været på ferie.

Så de første par dage glemte jeg helt at spise, dels på grund af jetlag, men også fordi jeg følte, at jeg havde spist for 2 måneder på 2 uger.

Nu, hvor vi så småt er ved at komme ind i hverdagens rytme igen, står menuen på let mad - ikke nødvendigvis let at lave, men enkelt og i begrænsede mængder:

Jeg havde fundet 4 økologiske, spanske rumpsteaks af kalv og planlagde at lave saltimbocca af dem: Så efter at jage land og rige rundt efter noget salvie, fandt jeg en lidt spæd salvie i et gourmetsupermarked nær mig. Salvien blev suppleret med en god mozzarella og en italiensk lufttørret Carpaccio di Lumbo, som er i mindre runde skiver end den normale serranoskinke.

Tilbehøret bestod i alt sin enkelthed af 1 kg nye kartofler med 250 g cherrytomater i halve og 1 spsk rosmarin vendt i olivenolie: Jeg brugte noget af den resterende olie fra nogle økologiske sorte oliven. Det hele blev vendt sammen i et fad foret med papir og krydret med havsalt og sort peber og kom i ovnen ved 200 grader i 10 min.


Efter 10 min. kom jeg 5 hele fed hvidløg ved og lod det få 30 min mere, til kartoflerne var gyldne og gennemstegte.

Rumpsteaksene kom ud af køleskabet 1/2 time, før de skulle steges, så de kunne få en højere temperatur. Hver steak var ca 1 cm tyk og vejede ca 80 til 120 g stykket.

Jeg tørrede dem godt af, lagde 2 salvieblade på hver, 2 tynde skiver mozzarella og derpå skinken. Det hele blev holdt sammen af tandstikkere. Jeg valgte ikke at vende steaksene i mel, som normalt gøres.

Jeg varmede olivenolie op på en pande. Lad det blive varmt, men ikke brændende, da du så branker kødet. Rumpsteakene kom på panden, da det gav lyde, når de rørte panden. Steg dem i 1 -1 1/2 min med skinken nedad. Vend dem forsigtigt og giv dem 1 min mere på den anden side.

Server dem varme med de ovnstegte kartofler og tomater og en let salat.




Vi er lige vendt hjem fra en skøn ferie i USA, hvor vi blev forkælet af min søster og hendes mand med hjemmelavet mad samt en masse besøg på restauranter, diners, ture og oplevelser.

Alt er større i USA end herhjemme: En dag stod menuen på Porterhouse steaks stegt på grillen serveret med røde kartofler og A1 sauce og selvfølgelig Heinz ketchup:


Disse mega bøffer blev tilberedt på deres Weber gasgrill, der bruges året rundt. Her er de første 3 bøffer færdige: En stykke laks til min søster og så en bøf til hver af os andre!!


Jeg må indrømme, at jeg gav op efter halvdelen, hvorimod ældstemanden spiste op og fortsatte med Reese´s is til dessert!!

Men.... der var nu nok kød til en middag mere, hvis det skulle være. Min søster og hendes mand prøver at begrænse spild af mad, så det resterende kød blev skåret af benet og pakket i mindre portioner og kom i fryseren. Planen var senere at bruge det i en salat eller til en picnic.

Ud over dette kødorgie, blev det til en Cæsarsalat med grillstegt kylling og hjemmelavet dressing: Min søsters mand kan virkelig lave mad og de går begge op i, at det er gode råvarer, der bruges.

Børnene blev udfordret, da de hjalp med at indkøbe og koge levende hummere, som vi fik serveret med friskkogte majskolber. Her er de første 3 hummere parate.


Udstyret med bibs, som er hagesmække til hummerspisere, tange til at knække skallerne med og god undervisning i at spise sådan en karl, gik vi i gang med hver vores hele hummer og majskolbe. Tør jeg sige, at vi alle gik mætte i seng.

Jeg kunne fortsætte i lange baner om det lækre mad, som min søster og hendes mand tilberedte til os, men det ville fylde alt for meget.

Vi kom rundt og oplevede hverdagen, seværdigheder og meget mere i Connecticut.
Vi tilbragte 2 dage i New York på et hotel ved Times Square og to dage ved Mystic. I alt kørte vi næsten 2000 km.

Helt igennem en fantastisk oplevelse og jeg er glad for at jeg medbragte en næsten tom kuffert, for den blev fyldt godt op med krydderier, fødevarer og tøj på hjemturen.

En helt speciel oplevelse for et madøre som mig var at besøge en lokal forretning, som ikke er en del af en kæde, men drevet ud fra en mission om økologi, sundhed og balance: New Morning Marked i Woodbury, CT. 

Her er nogle billeder fra vores besøg:


Burdock root er roden af en burreplante og skulle efter sigende være meget sund. Den skal behandles lidt som skorzonerrod og koges inden, den kan spises. Den bruges i japansk mad og her er den kaldet Gobo. 


De små lækre Broccolini, som vi nogle gange kan være heldige at finde herhjemme. Rødbeder og chili.


Salat, forårsløg og  Collard Greens. Jeg købte en pose økologiske frø af Collard og vil prøve at dyrke dem næste år. De skulle efter sigende være endnu sundere end grønkål. New Morning Market indkøber gerne lokalt og er bevidst omkring transportens indflydelse på Co2-balancen og kvaliteten af råvaren, når det kommer frem til butikken.


Men grønkål er også godt: Her er det Toscansk palmekål.  


Udbuddet af friske kål er stort på trods af, at det er i slutningen af juni og meget af det fra lokalområdet. Alle råvarerne er smukt placeret på hylderne stadig med vandperler på sig


En god måde at undgå spild af mad: Køb kun, hvad du skal bruge: Fyld det, du skal bruge, i en pose, vej den og skriv nummeret på posen.
Det princip gjaldt også de tørrede habanero og chipotle chilier, som jeg købte og tog med hjem.
New morning Market har også en fiskeafdeling og en lille cafe, hvor du kan gøre et hold.

Udvalget i de amerikanske supermarkeder er ekstremt: Du er nødt til at vide, hvad du skal have og gå efter det - ellers tager det hele dagen. Der er ikke bare 5 slags is at vælge imellem - nærmere 500 slags og det gælder alt fra vafler, chips, brød, pølser, kød, fisk, ost og grønt.


Jeg slutter lige af med noget til de kageglade knipset i Whole Food Store i Danbury op til "4th of July": Denne butik er så sandelig også et besøg værd!!




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar