Syltetid - glaskål

Det er syltetid nu. Jeg har allerede syltet en del af vinterens forråd, men denne gang drejer det sig om et lige lovlig stort lilla glaskål.

Det var lettere forvokset, så skrællen skulle af. Inden i er lilla og grønne glaskål ens og smager ens, så hvis du alligevel skal skrælle det, fordi det er blevet sej i skrællen, er der ingen grund til at betale mere for de lilla.


At det er lettere forvokset, kan du se på, at der er huller og sprækker i kødet. Men det er faktisk ganske dekorativt, når det serveres.

Skræl glaskålen, halver det og skær det i tynde skiver - jeg brugte mit mandolinjern. Læg dem i iskoldt vand ca. 15 min og lad dem så dryppe godt af.

Læg glaskålen i et rengjort og skoldet sylteglas. Prøv at finde et, der passer i størrelsen, for ellers vil glaskålen flyde op og ikke blive i lagen.
Kog lagen igennem og hæld det over glaskålen - sørg for at det dækker helt. Luk låget til, lad det køle lidt af og sæt så på køl min. 1 dag før brug.
Hvis glasset er helt rent, kan de holde sig 2-3 uger i køleskabet - ellers brug atamon eller skyl glasset i vodka.




Ingredienser til opskriften:
1 stort glaskål

2-3 små stærke chili - snittet åbne og evt. udkernet
2 dl eddike - jeg brugte æbleeddike
4 spsk. sukker
2 spsk. rapsolie
salt og peber.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar