Salat af butternutsquash, belugalinser og granatæblekerner

Mindstemanden går og snakker om, hvornår vi igen skal have "Den der salat med granatæble". Jeg ved, at han tænker på en grønkålssalat, som jeg tidligere har lavet, men jeg kan ikke lige finde friskt grønkål nogen steder.....Underligt, i USA havde de det i juli!!!

Men så fandt jeg på denne salat:

På mit køkkenbord stod en kæk lille butternutsquash. Jeg tænkte på dens sødme og på granatæblekernernes syrlig-søde smag og tænkte, at det ville spille godt sammen.


Butternutsquashen blev halveret, kerner og skind fjernet. Derefter skåret i ca. 1 cm x 1 cm tern.

Granatæblet blev rullet grundigt på køkkenbordet og snittet på tværs i skindet, men ikke igennem. Derefter blev de to halvdele vredet fra hinanden. Med en ske i den ene hånd og det halve granatæble i det andet, begyndte jeg at banke med skeen på skindsiden af granatæblet, som jeg holdte over en skål. Kernerne faldt ud i skålen og de sidste var nemme at fjerne med fingrene. Da jeg kun skulle bruge kerner fra et halvt granatæble, frøs jeg de sidste til en anden god gang.


Olivenolie, spidskommen, kanel, syltet finthakket chili, salt og peber blev blandet sammen i et ovnfast fad med låg.  Butternutsquashen blev vendt i og fadet kom i ovnen ved 200 grader i 30 min.

I mellemtiden kogte jeg nogle belugalinser i letsaltet vand. Kog gerne rigeligt og frys overskydende i portioner, så har du til en let salat en anden gang.

Squashen kom ud af ovnen og stillet til afkøling. Belugalinserne ligeledes.

Da begge dele var kolde, rev jeg noget salat i mindre stykker og lagde på et fad. Ovenpå kom de bagte squash, belugalinser og til sidst drysset med granatæblekernerne.


Jeg synes ikke, at det er nødvendigt med en vinaigrette, da squashen giver sødme og granatæblet syrlighed og samtidig en vis sødme.
Salaten blev serveret med en kotelet.

Ingredienser i opskriften:
1 lille butternutsquash
1 spsk olivenolie
1 tsk ristet og stødt spidskommen
1/2 tsk ristet og stødt kanel
1 lille syltet finthakket chili - jeg brugte Omnicolor, som har en frugtagtig smag.
Salt og peber

1/2 granatæble
1,5 dl belugalinser

Salat

Velbekomme!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar