Røget Fanø Laks med rygeostcreme, radiser og spinatsalat

Sidste weekend havde jeg fornøjelsen af at tilbringe to dage i selskab med en masse madglade mennesker på Kulinarisk Sydfyn. Vi boede på Hotel Christiansminde, som ligger lige ned til vandet i Svendborg.

To skønne dage med en masse dejlig snak om gode råvarer, mad og det at blogge.  Dette blev krydret med skønne smageoplevelser og en dejlig middag sammen med en masse andre bloggere og udstillere.

Kulinarisk Sydfyn er ikke et hvilken som helst madmarked. Der er åbenlyst fokus på gode råvarer - gerne økologiske. De fleste udstillere er mindre, lokale producenter, der præsenterer deres produkter og råvarer med stolthed og kærlighed. Det er råvaren, der optager producenten, mens arbejdet med at få produktet ud på hylderne i supermarkeder og fange kokkenes interesse ikke har første prioritet hos mange af dem.

Noget af det, som jeg var sikker på, at jeg ville købe, var den røgede Fanø Laks: Den er perfekt røget og smelter nærmest på tungen, når du spiser den.
Og når jeg nu var på Fyn skulle jeg da helt sikkert også have noget ægte fynsk rygeost med mig. Og her er der altså tale om ægte rygeost direkte fra rygeovnen og lavet af fuldfed mælk! Rygeost lavet på skummetmælk er ikke lige mig - der mangler runding og smag af røg.  




Følgende kan vel næppe kaldes en opskrift, for det er de rene råvarer, der udgør retten: Laksen, 2 del rygeost blandet med 1 del 10 % græsk yoghurt, som røres jævn, smages til med purløg og lidt salt.

Salaten består i sin enkelthed af ristede cashewnødder med pink Himalaya Salt, spinat, agurk og - ikke mindst - de skønne Black Russian Tomater, som er let vendt i en lige så skøn olivenolie med citron fra Colonna Granverde: Det er den mest perfekte citronolie, jeg har smagt til dato: Den rene smag af citron i en medium olivenolie. Ingen aromater eller tanker om parfume. 
Den rene citronsmag fremkommer ved, at citronerne presses hele sammen oliven. 
Denne olie købte jeg hos Friis Holm, der også lokkede flere forskellige olivenolier blandt andet med med kardemomme, ingefær, basilikum, og ikke mindst mandarin, som jeg glæder mig til at prøve. Friis Holm er også kendt for sine fantastiske chokolader, hvilket jeg dog overlod til andre at vurdere.

Ud over en lækker parmesanost, produkter fra Chilihouse, diverse grønt fra Lykkesholm og Skyttes Gartneri kom jeg også hjem med en dyrebar økologisk jomfru Olivenolie fra Riojaegnen i Spanien: Graccurris. Den er en olivenolie af medium smag og den smager som sommergræs dufter efter en frisk sommerregnbyge. Jeg kan desværre ikke huske, hvad det stade hed, hvor jeg købte det, hvilket er synd, for jeg ville gerne - ganske gratis - reklamere for denne olivenolie! 

Mange penge blev brugt, men de råvarer og produkter, som jeg fik med hjem, er sjældne at finde i de traditionelle supermarkeder og jeg fortryder intet køb.

Hvor er der dog mange mindre producenter, avlere og importører i vores dejlige lille land, som skaber nogle kvalitative økologiske produkter og råvarer og som ligger energi i at finde gode, autentiske produkter, som de bringer til vores land. Tak for oplevelsen - og ikke mindst invitationen fra Klidmoster til at komme med!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar