Skinkemignon på spinat med solbær, rødbedecouscous og blød gedeost

I forbindelse med  Madbloggerudfordringen 3 skulle deltagerne vælge at lave en ret enten til årstidens salte eller søde køkken. 
Begrænsningerne var få - blot ingredienserne: For det salte køkken var det bær, bladgrønt og gris. Og for det søde køkken var udfordringen at lave en ret med bær, spiselige blomster/krydderurter og chokolade.

Umiddelbart lyder det jo ligetil, men med så mange enkle retter, er råvaren væsentlig: Mit første forsøg var at lave små stykker af ribbenssteg med sprøde svær med ribsglaze, som skulle serveres med en ribssauce og dampet spinat. Men desværre var ribbenstegen så fed, at jeg ikke ønskede at lave dette indlæg med så ringe råvarer.

Jeg valgte i stedet at overskride tidsfristen og give mig i lag med en skinkemignon, solbær og spinat. Da tiden var knap, måtte jeg ty til, hvad køleskab og tørlager kunne byde på: Rødbede, couscous, belugalinser og gedeost.




Kødet blev tilberedt ved først at pochere den og derefter stege den. Det giver en skøn saftig mignon. Du kan se, hvordan her:  Skinkemignon




Kødet blev lagt på frisk spinat og derefter dækket med en couscous bestående af couscous, belugalinser, rødbede og blød gedeost.

Rødbederne blev skrubbet og kogt, til de var så møre, at de kunne springes og skindet gnides af. Derefter blev de skåret i små tern.

Couscousen blev først nuldret grundigt i olivenolie som jeg var heldig at få fat i på Kulinarisk Sydfyn:



Herefter blev det tilsat havsalt og overhældt med kogende vand. Det dækkes til og trækker i 5-10 min (Jeg brugte Aarstidernes økologiske couscous)


Belugalinserne blev skyllet under den kolde hane og kogt i vand tilsat havsalt, gulerod, porre og persillestilke. Kog dem i ca. 15 minutter, men smag undervejs, så de stadig har bid. Lad dem trække i vandet i 5 min. Hæld vandet fra og lad linserne dryppe af i en sigte.
Vend de endnu varme linser med en vinaigrette af mandarin olivenolie, hvidvinseddike, salt og peber. Lad linserne trække i køleskabet i 30 min.

Imens laver du Madame Mangors Syltede solbær: Madam mangors syltede solbær




Til sidst tager du couscous og belugalinser ud af køleskabet. Bland så forsigtigt 2 dl couscous og 1 dl belugalinser sammen med de små rødbedetern og drys til sidst gedeost over.

Læg spinatblade på en tallerken, læg kødet i tynde skiver ovenpå. Dæk med rødbedecouscous og drys gedeost over.

Sug saften fra de syltede solbær op i en flaske eller sprøjte og dryp det rundt om retten på tallerken. Drys med friske solbær.

Denne ret er faktisk en sommerret, men farvemæssigt minder den om en efterårsret: Med de mørke skyer som dagen i dag har budt på og de våde græsplæner passer den godt til en våd dansk sommer, men lige præcist nu, hvor jeg sidder og skriver dette, bryder solen frem !!


Ingredienser:
500 g skinkemignon
salt og peber

Couscous:
125 g couscous
1 tsk salt 
2,5 dl kogende vand

Belugalinser:
2 dl Belugalinser
4 dl vand
1 gulerod
porretop
2-3 persillestilke
2 tsk mandarin olivenolieolie
1 tsk hvidvinseddike
salt og friskkværnet peber

4 små rødbeder
vand, der dækker
2 tsk salt.

Madame Mangors syltede solbær:
200 g rensede solbær
1/2 dl vand
1/4 dl eddike
50 g brun farin
1 hel nellike
1 tsk st. kanel
1 laurbærblad


250 g spinat
salt 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar