Amok Trei - lidt om det cambodianske Nytår

D. 16. april 2016 var dagen for det cambodianske nytår! Vi brugte dagen som en undskyldning for at valfarte København og omegn rundt for at finde bananblade, Nhorblade og en Buddhafigur - Vi kom hjem med det meste - undtagen Nhorblade, som ingen vidste, hvad var: Jeg har undersøgt, om det var Holy basil eller Betelblade eller nogle af alle de underlige og fremmedartede bladgrøn, som lå i butikkernes køleafdeling. Jeg spurgte ind til det, men ingen vidste, hvad jeg talte om. Så til sidst valgte jeg at opgive og i stedet bruge spinat, friske kaffir lime blade og citrongræs. 


Opskrift på min udgave af Amok Trei - også kaldet Fish Amok
Ingredienser:
Kroeung (Chilipasta):
5 tørrede røde chili - Chilierne skal ikke være stærke, men give farve: Jeg brugte Kasmirichili, som giver en kraftig rød farve!
3 fed hvidløg
5 cm tommelfingertyk galangalrod - finthakket
skal af 1/2 lime (Oprindelig Kaffir Lime, men det kunne jeg ikke finde)
2 stilke citrongræs - kun den hvide del - finthakket
1 middelstort rødløg - finthakket
2 friske kaffir lime blade i strimler
1 tsk gurkemeje
1/2 tsk tørret rejepasta
1 spsk fiskesauce
1 spsk palmesukker
1 1/2 tsk salt
2 spsk tyk kokoscreme * ( se note)
Amok Trei:
500 gram hvid, fast fisk - Lyssej eller tykke rødspættefiletter 
150 g baby spinat
250 ml tyk kokoscreme* (Undtagen de 2 spsk til Kroeung)
1 - 2 spsk Kroeung (Afhængig af styrke af chilierne)

ca. 3-4 Friske Bananblade

Fremgangsmåde:
Start med at lave Kroeung: Udblød de tørrede chili i varmt vand i ca. 45 min.
Fjern frø og hak de udblødte chili fint.
Kom alle øvrige og hakkede ingredienser i en blender sammen med lidt af kokoscremen og kør det til en pasta.

Rør kroeung´en sammen med den tykke kokoscreme. Kom det i en skål og rør vaskede, nippede og tørrede babyspinat i sammen resten af kokoscremen*.

Tør fiskefiletterne, gå efter for ben og skær dem i ca 3 x 3 cm. Vend fisketernene i kokosmassen.

Tør bananblade af med en fugtig klud og blancher dem hurtigt. Saml dem til 4 skåle, som er kvadratiske i bunden. (Bladene er revet i ca. 15 x 15 cm stykker og foldes sammen, hvor siderne hæftes med små tandstikkere)

Fordel fiskecurryen i bananskålene. Sæt skålene i en dampindsats - Jeg måtte bruge to små gryder og 2 dampindsatser.

Læg ekstra bananblade over pakkerne og læg låg på dampindsatsen. Stil indsatsen over kogende vand og damp under tætsluttende låg i ca. 35 min. til fisken er mør.

Hvis man vil, kan man røre et æg i kokosmassen før fisken tilsættes. Derved vil retten blive mere fast, hvor min udgave mere er i retning af en tyk curry, som passer fint sammen at servere sammen med luftige, hvide ris.

* Jeg benyttede kokoscreme fra en blok kokoscreme i fast form, som jeg udblødte i lidt kogende vand, til jeg fik en passende konsistens

De to dage før nytåret har også forskellige gøremål:
Den første dag velkommer man en engel ved at anrette et mindre alter:




Dagen før nytår, skal alle udføre en velgørende tjeneste: Vi afleverede tøj i den lokale Røde Kors Butik og købte 5 kogebøger, så vi derved også gav penge til deres arbejde med at bygge jordskælvsikrede skoler i Nepal. Vi donerede også vores flaskepant - Denne gang gik det til at befri burhønsene!

På selve nytårsdag skal de yngre familiemedlemmer vaske de ældre i rosenvand og Buddhafiguren skal også vaskes samt hele huset skal renses for støv. Vi nøjedes dog med at vaske vores lille Buddhafigur til 39,- kr i rosenvand:



Min familie er ikke buddhister, og det er min ældste søn, som læste om det cambodianske nytår og blev nysgerrig. Sammen lavede vi det om til dette lille projekt, som både indebar læring om mad, måltidet, andre kulturer og religioner, social ansvar, medmenneskelighed og velgørenhed. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar