Kartoffel - Porresuppe - nemt, hurtigt og mættende på den ufede måde

Alle kan vel lave en kartoffel-porresuppe?
Det tror jeg nok, men jeg vil alligevel minde dig om opskriften på denne nemme og mættende suppe:
Jeg laver suppen ud fra, at den skal være sund, mættende og ikke for fed.
Derfor bruger jeg denne gang ikke fløde, men runder den bare lige af med noget skummetmælk.
Min kartoffel-porresuppe er ikke den klassiske hvide suppe, da jeg bruger hele porren - altså også den grønne del, så der ikke spildes en god del af denne gode vintergrøntsag. 
Det betyder så også, at min suppe bliver grønlig, hvilket jeg hjælper yderligere på vej ved at tilsætte en håndfuld persillestilke, som så heller ikke ender i skraldespanden. Efter sommerens enorme høst af persille har jeg mange gode håndfulde persillestilke i fryseren, som jeg bruger til alt muligt som ekstra krydderurt. Hvis du kun har de forkølede potter fra supermarkede, så må du hellere også bruge bladene, da der knap er en håndfuld i det hele.
På den måde får jeg udnyttet mange råvarer fuldt ud, som ellers ville være gået til spilde.
Og nå ja, det er ikke hjemmebagt flute, men et flute fra Reinh van Hauen, som jeg fik med, da jeg købte en pose TOO GOOD TO GO lige efter lukketid. TOO GOOD TO GO  er en online platform, som går ud på at reducere madspild og samtidig give folk mulighed for at købe mad, som ellers skulle være smidt ud, til lave priser.  



OPSKRIFT: Kartoffelporresuppe til 4 personer.
Ingredienser:
1 spsk olivenolie
25 g smør
500 g rensede porrer ca. 3 porrer
1 løg - finthakket
600 g skrællede kartofler
1 håndfuld persillestilke
10-11 dl grøntsagsfond - afhængig af, hvor tyk du ønsker suppen
ca 2 dl skummetmælk (afhængig af ønsket tykkelse af suppen)
Salt og friskkværnet peber.

2 snittede forårsløg
200 gram bacon i tern
evt. chiliolie eller olivenolie

Fremgangsmåde:
Rens porrerne grundigt ved at halvere dem på langs, skylle dem under rindende vand med toppen nedad. Skær rodskiven tyndt af og trim toppen. Snit porrerne - Husk at bruge så meget du kan af den grønne top.
Pil og hak løget. Skræl kartoflerne og skær dem 2 cm tern.

Varm olivenolie og smør op i en stor gryde ved middel varme. Kom snittede porrer, løg og kartoffeltern i og steg ved middellav varme under omrøring i ca 5 min, til løg og porrer er blevet bløde, men endelig ikke brune.
Hæld fonden over og tilsæt persillestilke. Lad det simre i 30 - 45 minutter, indtil kartoflerne er helt møre. Smag til med salt og peber. Holld lidt igen med saltet, da baconet vil bidrage med salt samt saltet vil blive mere fremtrædende, når suppen blendes.
I mellemtiden steges bacon sprødt ved lav varme på en pande og lægges på fedtsugende papir. Forårsløgene snittes  og lægges i isvand i 15 min og afdryppes derefter.
Lad suppen køle lidt af og blend den så over flere portioner. Hæld den blendede suppe tilbage i en ren gryde. Smag til med salt og friskkværnet peber og varm suppen op igen ved lav varme.
Rist brød i ovn eller på brødrister. 

Server suppen rygende varm toppet op med de friske forårsløg og de sprøde bacontern. Dryp let en god olivenolie eller hjemmelavet chiliolie over - afhængig af, hvad du foretrækker.

Hvis du ønsker suppen vegetarisk, så erstat bacon med en rest daggammelt brød, der skæres i tern, ristet på pande i lidt olivenolie og drysset med chipotle chilipulver eller røget paprika samt salt. 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar