Spicy Græskarsuppe af Blue Ballet græskar.

Jeg faldt over en stor vintersquash, som blev beskrevet som velegnet til suppe og ikke så sødt, som mange af de andre græskar/vintersquash. Det hed "Blue Ballet" og er en gammel sort, der er en frøstabil og bevaringsværdig sort. Det kunne jeg da ikke stå for, så det store græskar på 2 kilo kom i kurven med hjem. Græskarret/squashen blev brugt til en skøn spicy suppe, hvor flertallet af de øvrige ingredienser kom fra fryseren: Limeskal, korianderrødder, Korianderblade og stængler, citrongræs, kaffirlimeblade, chili.
Hvis du ikke kan finde Blue Ballet vintersquash, vil jeg anbefale, at du bruger Butternutsquash, mens Hokkaido eller Kombucha let bliver for søde.

Når du gør græskarret i stand, kan du tage de fyldte og tunge kerner fra. De kan tørres i 14 dage ved stuetemperatur og derefter gemmes, hvis du har lyst til selv at dyrke dette græskar - som rent botanisk hører til gruppen af vintersquash lige som Butternut. Jeg prøvede at så et frø i foråret og nederst på siden kan du se det flotte græskar, som jeg kunne høste i september måned.




OPSKRIFT: Spicy græskarsuppe med asiatiske urter og krydderier.

Ingredienser:
Grøn currypasta:
1 spsk hele korianderfrø
1 spsk hele spidskommenfrø
3 grønne Indian Cobra chili eller andre middelstærke chili
5 fed hvidløg
2 stilke citrongræs
5 friske kaffirlimeblade
1 økologisk lime
50 gram korianderrødder ell. 2 spsk hakkede korianderblade og stilke
2 spsk hakkede korianderblade og stilke
1 tsk salt
1 tsk friskkværnet sort peber

Suppe:
6 dl grøntsagsbouillion
7,5 cm ingefær
8 fed hvidløg
4 stængler citrongræs
8 Indian cobra chili eller anden middelstærk til stærk chili
5 gulerødder
900 gram renset, skrællet og udkernet Blue Ballet squash (Eller Butternut)
200 gram løg
3 spsk grøn currypasta
50 gram korianderrødder (en håndfuld korianderblade og stilke kan bruges)
3 spsk jordnøddeolie til stegning.
2 ds fuldfed kokosmælk

Fremgangsmåde:
Grøn currypasta:
Varm en pande op, så den er meget varm. Rist korianderfrø og spidskommenfrø til de dufter ,men endelig ikke bliver brændt. Kør de let afkølede frø til en pulver i en krydderikværn.
Vask korianderrødderne grundet og skær dem i mindre stykker. 
Rens chilierne for frø. Pil hvidløgene og hak dem groft. Hak citrongræsset, Kaffir limeblade, korianderblade og riv skallen af lime. 
Kom det hele i en lille blender sammen med salt, friskkværnet peber og de malede spidskommen - og korianderfrø. Kør det til en tyk pasta. Stil det til side

Suppe:
Forbered alle ingredienser: Del det store græskar i 2 og fjern kerner og tråde. 
skræl græskarret og skær det i tern af ca. 2 x 2 cm. Skræl gulerødderne og skær dem i tern. Pil hvidløg og hak dem groft. Skræl ingefæren og skær den i skiver. Del citrongræsset mellem den hvide bund og de grønne toppe. Hak de hvide bunde og gem toppene. Hak løgene, rens chilierne for kerner og hak dem groft. 
Varm en bred gryde eller dyb sauterpande op ved middel varme og tilsæt jordnøddeolien. Kom de hakkede løg i og steg dem bløde under omrøring i ca 5 min. Skru op for varmen. Kom ingefær, chili, hakkede hvide del af citrongræsset og hvidløg i og steg dem under omrøring, til de dufter.  Kom currypasta i og steg ved høj varme i 1 min.
Tilsæt græskar,  gulerødder, toppe fra citrongræsset og korianderrødder. (OBS: Hvis du bruger korianderblade og stilke skal de først i de sidste 3-5 min, før suppen er færdig.)  Vend godt rundt i panden og steg i 2 min. Tilsæt den varme grøntsagsbouillon og rør rundt. Lad det koge i 30 minutter.
Efter de 30 min kommes kokosmælken i sammen med korianderblade og stilke, hvis de bruges i stedet for rødderne). Lad det hele koge igennem i 3-5 min.
Lad suppen afkøle lidt og blend den derefter med en stavblender til en jævn, tyk, cremet suppe.
Varm suppen op igen og anret dem på dybe tallerkener eller skåle. Drys med frisk koriander og hakket rød, mild chili før servering.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar