Squash-deller med butternutsquash, rødløg, farro og burrata


Jeg har gennem noget tid modtaget den grønne "Madspildskasse" fra Skagenfood. Kassen indeholder gode og friske grøntsager, som sikrer, at jeg skal tænke kreativt.
Efter en tur på Aarstidernes Gårdbutik i Humlebæk, havde jeg lidt mere at trylle -  med bl.a. en lækker økologisk burrata ost.
I grøntsagsskuffen lå der også nogle halvgamle, grønne squash, der skulle bruges - De havde for længst mistet deres spændstighed. Men det kan faktisk være en fordel, når man laver squashdeller, da der ikke er så meget saft, der skal presses fra.




OPSKRIFT: 
SQUASH-DELLER MED RISTET BUTTERNUT, RØDLØG, FARRO OG BURRATA 
 
Ingredienser:  

Squashdeller: ca. 12 middelstore deller 
500 gram grøn squash
2 æg
2 spsk fuldkornsrisflager 
3 spsk hvedemel
1 spsk frisk mynte
2 spsk bredladet persille
1 spsk frisk dild
1/2-1 tsk knust tyrkisk chili
fint havsalt og friskkværnet peber.

Butternut, rødløg, farro og burrata:
2,5 dl vasket og renset farro (eller fuldkornsris)
1 spsk sherry - kan udelades eller erstattes med en mild, sødlig balsamico
1 spsk olivenolie
600 gram butternut i 1 cm skiver
3 middelstore rødløg
1/2 tsk chiliflager f.eks. knust tyrkisk chili eller lignende mild chili
Salt og friskkværnet sort peber
saft af 1 citron
1,5 dl mild olivenolie
125 gram god cremet Burrata
2 spsk hakket, frisk, bredbladet persille.

Fremgangsmåde:
Tænd ovnen på 200 grader 

Start med at forberede Squashdellerne:
Squash rives middelgroft, vendes sammen med 1 tsk salt og lægges til afdrypning i en si i 30 min. 
Vask, tør og hak samtlige krydderurter.
Efter 15 min - eller længere, hvis der er tid - presses så meget væde som muligt fra de revne squash.
Læg det pressede squash i en skål og bland med 2 sammenpiskede æg, fuldkornsrisflager, mel og hakkede krydderurter. Massen smages til med salt, peber og knust tyrkisk chili. Stil massen på køl for at trække i min. 45 min.

Forbered resten af retten imens:
Rens og skyl farrokornene grundigt. Kom dem i en gryde med rigeligt saltet vand og bring i kog. Lad dem koge i 15-20 min, til de er møre, men stadig med let bid. 
Hæld overskydende vand fra og bland de varme korn med 1 spsk sherry eller balsamico samt 1 spsk olivenolie. Sæt til afkøling

Vask, halver og rens butternutsquashen. Lad skrællen blive på, hvis den er fin ellers skræl den. Skær butternut i ca 1-1,5 cm tykke skiver. Rens og skær 2 rødløg i både.
Vend butternut og rødløg i 1 spsk olivenolie blandet med salt, friskkværnet peber og chiliflager. Læg butternutskiver og løgbåde på en beklædt bageplade i eet lag og stil i den 200 grader varme ovn. 
Lad dem bage i ca 30 min. Hold øje med dem, så de ikke bliver brændte og vend dem gerne en gang undervejs. Tag ud af ovnen, når det er mørt. Lad afkøle i 5 min. 
Pres saften fra 1 citron og ryst sammen med 1,5 dl mild olivenolie, salt og peber. 

Kom farro i et fad sammen med de bagte butternut og rødløg og ca. 2 spsk hakket bredbladet persille - gem lidt til pynt. Hæld dressingen over og vend forsigtigt rund. Drys med lidt salt. Til sidst hældes væden fra burrata-kuglen og den plukkes ud over fadet. Pynt med det sidste persille. 

Varm rigeligt med olivenolie op i en bred pande ved middelvarme. Når olien er gennemvarm, formes squashmassen til frikadeller ved hjælp af en ske og hånden og sættes i den varme olie. 
Steg evt. dellerne over to gange, så panden ikke bliver for fyldt og derved for kold. 
Steg dellerne ved middelhøj varme i 2-4 min på hver side. Vend dem først, når de er gyldne og sprøde - ellers går de hurtigt i stykker - men pas også på, at de ikke bliver for mørke. 
 
Læg dellerne til afdrypning inden servering. 

Burrata kan erstattes af plukket gedeost eller blød feta, som giver en anderledes markant, salt smag. 














Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar