Æggekage med ramsløg og enokivampe

Jeg havde en del pasteuriserede æg i køleskabet, som skulle bruges nu. Desværre kan man kun købe dem i større pakker og ofte bruger jeg f. eks. kun 1-2 ad gangen, og jeg havde glemt at lægge de resterende i fryseren. 
Men nu skulle de blive til en god æggekage!

I køleskabet havde jeg yderligere en bakke enokisvampe, og 6 ramsløgblade og i fryseren en sucukpølse. Det er en lækker krydret oksekødsspegepøle fra Tyrkiet og den giver en god, krydret smag -  især til æg. Der var også en rest skinke samt 1 pose frosne sivrichili. Chilien er lang og smal, mørkegrønne og med tyndt skind. Styrken er meget variabel, men generelt lidt stærkere end almindelig grøn peberfrugt.


Ingredienser til 4 personer som hovedret:
12 økologiske æg
150 g røget skinke
1 sucukpølse af 100 gr. 
1 bakke enoki-svampe ca 100 g.
6 ramsløgsblade
1 rødløg
200 gr. chili
3 dl skummetmælk
3 spsk kartoffelmel
1 tsk knust tyrkisk chiliflager
friskkværnet sort peber og slat
1 spsk olie

Fremgangsmåde:
Tag æggene ud af køleskabet og lad dem få stuetemperatur.
Tænd ovnen på 200 gr C. 

Rens enoki-svampene ved at skære rodnettet af og børste dem rene. Del dem i mindre buketter. 
Vask, tør og snit ramsløg. 
Vask, tør og halver sivrichilierne, fjern frø og snit dem i ca 1/2 cm tynde skiver.
Pil løget, del det på langs og skær i tynde skriver. 
Skær sucuk og skinke i tern.
Pisk æggene sammen med kartoffelmel, friskkværnet sort peber, fint havsalt og knust chili. 

Varm en pande, der kan gå i ovnen, op ved middel varme. 
Når panden er varm, tilsættes 1 spsk. olie. Svits derefter sucuk på den varme pande. Kom skinketern ved og steg under omrøring. 
Tilsæt snittet rødløg og sivrichili og steg det under omrøring, til de er bløde, men ikke brunede. Kom enokisvampene i og vend dem kort ind.

Sæt panden i ovnen. Efter 20 min drysses de snittede ramsløg over. Skru ovnen op på 220 grader og giv æggekagen ca. 5 min. mere. så æggene blev gyldne på overfladen.

Server med det samme - gerne med en frisk grøn salat og godt brød!  

OBS: Vær dog opmærksom på ovntemperatur og stegetid varierer fra ovn til ovn.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar