Laksetatar med ramsløgcreme, speltkerner og grillet courgette

Nu må det da blive forår....

Jeg har i hvert tilfælde taget hul på foråret med at servere disse forårsbebudere: Laks, ramsløg, ærteskud og små courgetter.
Det blev til en laksetatar, der ville have taget sig godt ud som forret på en varm terrasse i nærheden af grillen.
Laksetatar er jo nok mest kendt som en forret, men med passende garniture fungerer det også som en hovedret på en kølig aprildag.


Jeg startede med at skære en hel side varmrøget laks fra skindet og derefter i små tern - husk at checke for ben før og undervejs. Mindre mængde laks vil sagtens kunne lade sig gøre, for jeg havde planer om, at laksetataren skulle indgå som fyldt i 3 sandwichboller dagen efter.

Lakseternene blev stillet på køl, mens jeg startede med tilbehøret:
Speltkerner blev kogt i vand med lidt salt. De blev vendt med 1 spsk olivenolie og derefter stod de og kølede af.

Små fine courgetter blev trimmet, skåret i tynde skiver på langs og lagt i 1 spsk olivenolie krydret med salt og peber og citronskal.

Foråret bliver endnu mere påtrængende: Blade af ramsløg blev skåret i mindre stykker og blendet med 2 dl godt afdryppet yoghurt. Cremen blev smagt til med salt, peber og citronskal og sat på køl.

Fyldet til laksetataren blev ordnet: 2 friske nye løg med toppe blev trimmet og  hakket helt fint. De blev vendt sammen med 2 spsk små kapers.

En halv time før servering blev lakseternene vendt forsigtigt sammen med creme fraiche, løg, kapers, lidt citronchili og smagt til med salt op peber. Hold igen med saltet, da laksen er salt og efter en halv time vil tataren være mere salt. Tataren kom på køl i en halv time.

Herefter tog jeg squashskiverne op af marinaden og stegte dem på en meget varm pande, til de blev godt ristede - måske fik mine lige lovlig meget.

Så var det bare at forme laksetataren til æg - lidt som når du laver frikadeller ved at vende en skefyld ind i den venstre hånd et par gange - højre, hvis du er venstrehåndet. Laksetataren blev lagt på et leje af salat. 

Nu var det tid til det sidste: Jeg varmede 1 spsk olivenolie op på en pande. Da den var gennemvarm, kom de kolde, kogte speltkerner på og stegte ved god varme, indtil de var gennemvarme og lidt sprøde. Lige til sidst vendte jeg nogle friske ærteskud i og tog panden af varmen.

Så blev det hurtigt anrettet ved siden af laksetataren og fik selskab af courgetterne og ramsløgcremen som dip, der gik godt sammen med såvel laks, spelt og courgetterne.

Mums, så blev det alligevel forår i 2013

Alle blev godt mætte af 3 laksetataræg hver og garnituren. Og der var stadig laksetatar til morgendagens frokostboller, som manden min, yngste - og ældstemanden nød til frokost. 
Jeg er tvangsindlagt til at spise institutionsmad: Jeg fik et halv stk. rugbrød med rød oksespegepølse og en halv med makrel fra dåse.

Det var frokostudbuddet til 20 sultne unger suppleret med en kyllingepostej fra Hanegal, lidt kogte æg, en færdig kalkunpølse samt lidt gnavegrønt - suk, det må da kunne gøres bedre!!!!!!

Ingredienser:
Laksetatar:
1 side røget laks eller ørred. (500 g færdig laksetern)
2 friske nye løg med top - finthakket .(Kan erstattes af 6-8 små forårsløg)
2 spsk små fine kapers
1/4 tsk citronchili (kan udelades)
4 spsk creme fraiche 18%
salt og peber

- røres forsigtigt sammen -

Marinerede courgetter:
2 små squash eller en middelstor i tynde skiver
revet skal af en halv citron
1 spsk olivenolie

Ramsløgcreme:
20 små spæde blade af ramsløg
2 dl afdryppet, tyk yoghurt Naturel
1/2 tsk revet citronskal
salt og peber

- blendes sammen -

Speltkerner:
2 dl speltkerner
4 dl vand
lidt salt
en håndfuld ærtespirer

- koges og afkøles, inden de steges i olie på en pande, hvor ærtespirerne vendes i til sidst -







Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar