Souvlaki med squash og ramsløg

Når jeg køber svinemørbrad er de som regel ikke afpudset, hvilket passer mig fint, for så tænker jeg hver gang på, at her kan jeg medvirke til at Stoppe spild af mad.

Jeg pudser nøje mørbraden af for fedt, hinder og sølvsenen. herefter fjerner jeg hovedet og det ureelle kød, der sidder rundt omkring, så jeg ender op med en fin glat mørbrad.

Men netop mørbradhoved, det tynde slips og det andet kødafpuds bliver gemt til en gang souvlaki. Kødet er mere marmoreret end selve mørbraden og derfor mere saftigt. 

Jeg laver en marinade af olie, citronskal, hvidløg, en anelse frisk finthakket chili, salt og peber. Et frisk laurbærblad kommer i og kødet skæres i passende bidder, hvorefter det lægges i marinaden og vendes grundigt ind.

De næste op 3 timer står det og trækker i køleskabet og vendes med jævne mellemrum.

Derefter tages det op af marinaden og steges ved god varme på hver side i 2-3 minutter, til det er gennemstegt, men ikke hårdt og tørt. Strengt taget skal en souvlaki grilles på spyd, men det fungerer nu også fint sådan her.


Denne gang valgte jeg at servere kødet med grillede squashskiver blot penslet med den resterende marinade, ovnstegte kartoffelskiver, salat og en creme af ramsløg blendet med yoghurt Naturel 10% og smagt til med salt og samt en anelse syre i form af hvidvinseddike.

Let og sommerligt mad - som heller ikke koster alverden!

Ingredienser:
ca. 300 g svinemørbrad - Hoved, kødafpuds og slips fra 2 mørbrad

Marinade:
2 spsk. olivenolie
revet skal af 1/2 citron - gerne fra fryseren, hvor du i forvejen har brugt saften
1 friskt laurbærblad
1 fed presset hvidløg
1/2 - 1 renset og finthakket middelstærk rød chili evt. de hollandske fra Føtex
salt og peber

Ramsløgscreme:
10 ramsløgblade - med stilkene på
2 spsk. yoghurt Naturel 10%
½-1 tsk. hvidvinseddike (Smag til efter du har blendet ramsløg og Yoghurt)
Havsalt

Kartofler
500 g kartofler skåret i ½ cm skiver. Lagt i saltvand i ½ time og derefter afdryppet og tørret grundigt. Det fjerner stivelse og gør, at de lettere bliver sprøde.
Vend dem let i olie og drys med havsalt.
Lægges i et lag i en bradepande, hvor pladen er varm ca 200 grader. Skiverne steger i ca. 20 min og vendes undervejs

Squash:
2 små squash skåret i 1½ cm tykke skiver på langs og pensles med den esterende marinade fra kødet.
Squashskiverne kommer ind ved kartoflerne de sidste 10 minutter af stegetiden. Det er vigtigt, at også de ligger i et lag.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar