Friske spirer i frokostsandwichen

Alting begynder at spire uden for i det dejlige solskinsvejr. Mine få løg af ramsløg har sat blade: Den ene dag tænkte jeg, at de ikke ville blive til noget, men efter 2 dages lunt vejr, kom de første blade: Slet ikke nok til mit forbrug, men ramsløg er jo kendt for at brede sig gevaldigt og måske - kan det med tiden få overtaget over skvalderkålen?


Indenfor spirer mine små chiliplanter - heller ikke her så mange, som jeg havde håbet på - faktisk er kun få af de sydamerikanske, som jeg har sået, kommet frem. Det er for sent at så nye til dette års høst, da de har rigtig lang spire - og modningstid, men jeg har tænkt mig at eksperimentere lidt med at investere i noget vækstlys og prøve at så dem igen ved 29 grader og se, om det vil lykkes. Så er planen at lade dem stå indenfor indtil næste år, hvor de forhåbentlige store og robuste planter kan komme ud i drivhuset.

Men noget lykkes indenfor: Jeg har investeret i en spirebakke og nogle usprøjtede spirefrø:



Du kan se mere om spirer, dyrkning og spirebakker her hos  "Friske Spirer", hvor du også kan købe mange forskellige frø og en bog med udførlig vejledning. Jeg har købt både frø og beholder i Ø-butikken i Hørsholm Hovedgade, som har et mindre sortiment.

Indtil nu har jeg prøvet at dyrke spirer af broccoli og bukkehorn. Broccoli minder en del om de kendte lucernespirer i konsistensen, mens bukkehornsfrø er en hel speciel spire: En frisk sprød spire med en karakteristisk smag og duft af bukkehorn, som mange vil genkende som duften af karry. 
Den eneste advarsel, som jeg lige vil give er, at du også selv kommer til at "Dufte" af karry de næste par dage efter at du har spist dem :-)



En mindre del af spirerne blev brugt til min frokostsandwich:
En bolle smurt med afdryppet yoghurt, herpå salat, stegt kylling, tomat, bukkehornspirer og rød surkløver.

Behøver jeg at fortælle om, hvor lækker frokosten blev denne dag!

Jeg såede 3 spsk frø, hvilket var alt for meget. Spirerne bliver jo ved med at vokse og skal helst bruges, mens de er små.

Så til sidst måtte jeg sætte resten i køleskabet og finde noget at bruge dem til.

Herom i næste indlæg.

2 kommentarer:

  1. Hej Birthe
    Sikke en smuk hjemmeside og tak for links til min shop :)
    Jeg har lige et godt råd til dine brugere: Hvis de lader spirerne vokse lige til de grønne blade folder sig ud, kommer man til at dufte mindre af karry end hvis man spiser dem, når spirerne er helt små.
    Jeg glæder mig til at kunne gengælde din flotte omtale.
    Friske smil
    Miriam fra Friske Spirer

    SvarSlet
  2. Mange tak for dine fine ord og især dit gode råd om, hvordan kan dufte mindre af karry i dagene, der følger.
    Jeg er meget ivrig efter at prøve flere af de gode, økologiske frø og du har jo et rigtig godt udvalg, så nu er problemet bare at vælge ; )

    Venligst Birte

    SvarSlet

Jeg er altid glad for en kommentar