Milde ungarnske chili fyldt med sauerkraut.

Da jeg var i Budapest for et par år siden, fik jeg nogle lækre chili/ peberfrugter fyldt med sauerkraut. Jeg har længe villet forsøge at lave dem selv, men har ikke haft de passende chili til det: Peppadew er for små og Almapaprika lidt for store efter min mening. Almindelige peberfrugter er alt for store. De skal være lige som en golfkugle, så de er en passende delikatesse. Jeg smagte dem milde og også en lidt stærkere version, hvor styrken kom fra lagen. 
Jeg kunne bedst lide dem med lidt styrke, så det er dem, som jeg har forsøgt at lave.
Chilisorten hedder Feher Cseresnye og kan dyrkes i en 7 liters potte og bliver omkring 50 cm. De kan dyrkes i drivhus eller et beskyttet, lunt sted -  nok også på en altan. Husk blot at ryste den dagligt, hvis der ikke naturligt kommer insekter og bestøver.
Den sætter hurtigt frugter, som sagtens kan plukkes og bruges umodne i den lysegule form. Det er dem, de bruger i Budapest. Se billede længst ned på siden. Mine stak af fra mig, mens jeg ventede på, at der var nok til at gå i gang med eksperimentet og de nåede at modne op i røde, men da frø og hvide menbramer fjernes, blev de ikke stærke af det, blot mere sødlige. 


OPSKRIFT: Milde ungarnske chili fyldt med sauerkraut.
Ingredienser:
ca 20 små runde chili pebre
250 gram surkål
4 dl eddike
2 dl vand
200 gram rørsukker
1 tsk salt
1 laurbærblad
1/2 tsk kommen
2 tsk gule sennepsfrø
10 sorte peberkorn.
1 - 2 grønne chili, snittet åbne i den ene side. ( Udelades, hvis man ikke ønsker styrke fra chili)
evt atamon i forhold til flaskens anvisning.
Materialer: 
1/2 liters rengjort og steriliseret sylteglas
Kernehusudstikker
Lille ske

Fremgangsmåde:
Vask de små chilier og udhul dem evt ved hjælp  af en kernehusudstikker og lille ske eller hvad, der forekommer lettes. Bare pas på, at de små chilier ikke går i stykker under processen. Dette var mine hjælpemidler, da jeg kun har en hånd til rådighed. 


Læg de rensede chili i en si og skold dem med kogende vand udvendig og indvendig. Lad dem dryppe af og sørg for, at al vand kommer ud af dem
Kog sauerkraut op i en gryde og lad det afkøle under låg. 
Sørg for, at vaske hænder grundigt. Fyld sauerkraut i chilierne, pres det godt sammen og hæld væden, der frigives under presningen, fra.


Kom chilierne i det rengjorte og skoldede glas ved hjælp af en skoldet tang. Kom eddike og vand samt øvrige ingredienser op under omrøring, til sukker og salt er opløst og lagen har kogt.  Hæld lagen over de fyldte chilier i glasset, så de dækkes helt. Luk låget og stil evt på køl. Lad det trække i 10 dage, før glasset tages i brug.

Anbefaling: 
Denne gang brugte jeg sauerkraut fra dåse, men vil anbefale, at man starter i god tid og laver sin egen sauerkraut, hvilket ikke er svært, blot man starter i tide. Det smager meget bedre og har stadig noget bid, hvor sauerkraut fra dåse ofte er helt blødt og minder mere om kogt kål end fermenteret kål. 
Læs mere her: Indlæg om fermentering.
De små chilier kan også bare syltes uden fyld og så f.eks. fyldes med feta eller mozzarella eller, hvad man foretrækker, når man vil bruge dem 


Originaludgave fra Budapest:




Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar