Indisk krydret tomatsauce.

Lige nu drejer det sig om at få plukket og brugt alle de tomater, som jeg har i drivhuset og haven. Det fugtige vejr giver skimmel og der må plukkes dagligt for at nå at redde tomaterne, før de rådner væk.
Jeg har allerede over 20 kg i fryseren ud over dem, som jeg har brugt til chutney, semidried cherrytomater, tomatpulver, ratatouille og ovnbagt tomatsauce.
I går lavede jeg så denne indisk inspireret tomatsauce:


OPSKRIFT: INDISK INSPIRERET TOMATSAUCE
Ingredienser: 
ca. 2 kg modne tomater
5 spsk neutral olie
5 cm revet ingefær
10 store fed presset hvidløg 
4 tsk ristet og stødte korianderfrø 
3 tsk hele spidskommenfrø
1,5 tsk tørrede fennikelfrø eller 6 fennikelskærme (kan nok ikke lige købes, men det tørrede krydderi er fint)
1 ½ tsk hele sorte sennepsfrø 
2 hakkede løg 
2  tsk garam masala
1 tsk gurkemeje
3 stærke grønne chili snittet åbne i siden eller 1 tsk ren chilipulver. (Juster efter smagspræferencer)
Gul skræl fra 1/2 citron
evt. 1-2 tsk sukker
Salt og friskkværnet peber.

Fremgangsmåde: 

Rens tomater for stilkenden og flå dem, hvis det foretrækkes og skær dem i tern.  
Skræl og riv ingefær og pres hvidløgene. 
Hak løgene. 
Rist korianderfrø og kør til pulver.
Mål alle krydderierne op og stil dem parate.   
Opvarm 5 spsk olie i en tykbundet gryde med låg ved middel varme. Når olien er gennemvarm, kommes fennikelfrø og sennepsfrø i. Så snart sennepsfrøene popper, løgene ved og steger i 5 min. (Hvis du bruger fennikelskærme, så kom dem først i sammen med tomaterne)
Tilsæt så hvidløg, ingefær og hele spidskommenfrø. Steg i  1 min ved høj varme under omrøring, til det dufter. 
Tilsæt chilipeber/ friske grønne chili, gurkemeje og stødt koriander.
Steg i 2 min og kom så tomat, citronskal, (fennikelskærme) og Garam masala i. Rør godt rundt og læg låg på og skru ned. Lad retten simre i i 30-450 min. Tag låget af og lad saucen koge ind til passende konsistens.
Smag til med salt, peber og sukker og lad lige koge i 5 min efterfølgende.  
Saucen er god til fisk, rejer og f.eks æg, men kan også bruges til andet og serveres med ris, "Tørre" grønsager og linser, hvis man ønsker en vegetarisk udgave.  

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar