Gnocchi med spicy kødboller med grønt af squash og spinat


Jeg startede denne gang med at tilberede kødet, da det skulle stå og trække min. en halv times tid i køleskabet.

Jeg tog to små bløde chorizopølser, som jeg havde købt i Torvehallerne for et stykke tid siden og smidt i fryseren. Jeg pillede skindet af dem og hakkede dem meget fint. Det fik selskab af ramsløgsvinaigrette, som jeg havde tilbage i køleskabet fra dagen før og en halv finthakket chili. Ramsløgsvinaigretten kan erstattes af 1 fed presset hvidløg.


Det hele blev sammen med 1 tsk salt og ½ tsk peber rørt grundigt sammen med 500 g. hakket oksekød med lav fedtprocent. Det kørte i rimelig lang tid, for at gøre farsen sej og derved gøre det lettere at forme bollerne.

Efter ca. ½ time tog jeg farsen ud af køleskabet og formede en bolle, som jeg prøvestegte for at checke krydringen. Chorizosmagen var markant, men god. Jeg overvejede om jeg en anden gang ville prøve med kun een. Men det afhænger jo af producenten, hvor kraftigt smagende pølserne er, så du må vurdere den chorizo, som du bruger.


Jeg var tilfreds med krydringen så jeg formede farsen til kødboller og stegte dem i olivenolie på en pande, mens jeg vendte dem ofte.

Mens farsen trak i køleskabet havde jeg forberedt det grønne:
Jeg elsker squash. De kan bruges til så meget. Jeg har ofte lavet små squashpandekager med hvidløg og persille i til børnenes madpakker. De kan sættes sammen med næsten alt på grund af deres milde smag.
Jeg har forsøgt at dyrke dem selv, men sneglene æder dem, før jeg kan nå at få nogle. Og jeg kan ikke fordrage snegle, så nu har jeg opgivet.
I stedet forkøbte jeg mig i squash i fredags i Årstidernes Gårdbutik. Jeg endte med at komme hjem med næsten 6 kilo squash til en 50´er. De er i den perfekte - ikke for store - størrelse, så nu har der været squash på menuen hver dag siden.


Her i lørdags brugte jeg 2 middelstore squash, som jeg vaskede grundigt, skar blomsterenden af og rev squashene groft, mens jeg brugte stilkenden som håndtag. De blev til sidst kasseret. 2 løg blev hakket nogenlunde fint, 3 fed hvidløg blev presset og sidste halvdel af chilien blev også skåret i tynde ringe.
Jeg skyllede ca 250 g. frisk spinat i flere hold koldt vand og satte til afdrypning.
Panden blev varmet op ved jævn varme og med olivenolie ca. 2 spsk. Først blev løgene sauteret til de var klare og så kom presset hvidløg i panden. Det blev hurtigt rørt ind i løgene og så kom de revne squash i panden sammen med de tynde chiliringe. Det stegte i 5-7 min under forsigtig omrøring. Til sidst tilsatte jeg den afdryppede spinat og lod den falde sammen og vendte den forsigtigt ind. Jeg smagte til med salt og peber. Jeg vendte de spicy kødboller i og rev en portion parmesan til at drysse over efter behag.
En stor gryde vand var sat over og kogte nu. Jeg hældte 1 kg gnocchi, som jeg også "lige fandt" et par poser af i gårdbutikken. 2 af dem røg i fryseren, da det nærmede sig sidste salgsdato og den tredje brugte jeg nu.
De er ret nemme at lave: Kog rigeligt vand op i stor gryde. Når det er spilkogende tilsættes gnocchi. Kog dem i spilkogende vand i ca 3 min, til de stiger op til overfladen lige som melboller. Hæld vandet forsigtigt fra og server dem varme. De holder formen godt og har stadig bid i sig.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar