Selleribøf med rabarberkompot

Da vi kom hjem fra en ikke-gastronomisk rejse, var køleskabet tomt. Jeg havde før rejsen haft travlt med at få brugt alle de grøntsager, vi havde, så de ikke gik til spilde.

I bunden lå dog et knoldselleri, som jeg havde vurderet kunne holde sig, til vi kom hjem. Og i haven var der rabarber, så det måtte vi gøre godt med.

Jeg skrællede knoldsellerien grundigt og skar den derefter i to halve. Hver halvdel blev så skåret ud til ca. 2 cm skiver.

De blev vendt i pisket æg og derefter i rasp blandet godt med salt, peber og knust chili. derefter blev de stegt på en varm pande i ca. 4 min. på hver side.


Før jeg stegte selleribøfferne, gik jeg i haven og hev ca. 600 g rabarber op. De blev renset og skåret i mindre stykker. Jeg lagde dem i et ovnfast fad og vendte dem grundigt med ca. 150 g rørsukker.

En kvart Chocolate Scotch Bonnet (En stærk chili fra mit drivhus sidste år og nu i fryseren. Ellers brug en almindelig Habanero, der er lettere at finde) blev renset og snittet. Pas på, for en Habanero er meget stærk. Jeg brugte en Chocolate Schotch Bonnet fordi den i lighed med en Habanerochili har en fantastisk aroma, som ikke findes i andre chilier. Men en almindelig mildere chili kan også bruges, den vil så primært give styrke og ikke aromaen. Endelig kan chilien selvfølgelig udelades. Chilien blev blandet ind i rabarber og sukker.


Scotch Chocolate Bonnet

Til sidst hældte jeg en anelse vand i bunden af fadet og satte det hele ind i en 175 grader varm ovn. Der stod de i ca. 30 min, men det afhænger af din ovn - min er elendig, så du skal nok bruge mindre tid. 


Jeg brugte ikke den sædvanelige sukkerfordeling som ville være 300 g sukker til 600 g rensede rabarber. Jeg ønskede at få rabarbernes syre til at opveje de lidt ferske og sødlige selleribøffer. Desuden synes jeg at økologisk rørsukker søder mere end raffineret sukker. Du kan altid prøve at tilsætte mere, hvis du hellere vil have den søde smag frem.

Vi prøvesmagte "bøfferne" med 3 forskellige tilbehør: En dressing af creme fraiche 9% blandet med chipotle, en indisk grøn tomatchutney og med rabarberkompotten. Creme fraichen var kedelig og for fed, den grønne tomatchutney synes jeg overdøvede totalt selleribøffen med den stærke chilismag og krydderierne, men den kunne mindstemanden bedst lide - gad vide om han er født med galvaniseret smagsløg - men vi andre valgte helt klart rabarberkompotten, som løftede de lidt "flade" selleribøffer gevaldigt.

Det er ikke sidste gang, at jeg vil bruge denne kombination. Det mættede temmelig meget og der var et par stykker tilbage til børnenes madpakker mandag.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar