Syltede jalapenos fra frost

Ja, hvad kan man ellers fordrive tiden med her i mellem jul og nytår med ;-)

Jeg har bestilt en kvart okse hos Mineslund og skal have tømt ud i mine fryser her i julen.
Og det er jo godt nok i sig selv, for det er jo lige netop nu, at jeg puster ud efter en december med børnefødselsdag, julearrangementer, juleaften med efterfølgende storspisende dage. I morgen er det nytår, som følges skarpt af endnu en børnefødselsdag - både i familiens skød og med vennerne fra klassen.

Så jo, derfor sylter jeg chili i julen.

Jeg havde 1 kg jalapeno fra drivhuset, som jeg ikke fik syltet sidste år. Jeg var spændt på, om jalapenos´havde beholdt smagen og hvor vidt de kunne klare at blive syltet efter at have været frosne.

De to grønne cayennechilier til venstre i billedet fik jeg ikke brug for, da jalapenoerne havde styrke og smag nok i sig selv.
 Jeg skar jalapenos - de grønne - og Jalora - de gule - ud i skiver, da det er den måde, som vi primært bruger vores jalapenos. Hvis jeg har brug for hele, ligger der stadig en del i fryseren, som jeg kan fylde med ost, hakke og komme i chili con carne og meget mere.

Husk et par gode handsker, når du skærer så mange chili på en gang og lad være med lige at klø dig i øjet eller tørre næsen på småbørn med handskerne på.

Chilierne blev skåret direkte fra frost, som faktisk gør det lidt lettere, da de er faste i det. Når det drejer sig om jalapenos på nachos vis beholdes kernerne i.
Gulerødder og løg blev ligeledes skåret i skiver

Denne gang valgte jeg en sikre fremgangsmåde, end jeg plejer, hvis chilierne er friske: Løg blev blancheret i kort tid, efterfulgt af gulerodskiver. Så langt, så godt
.....og så var det lige, at alle i familien fik grundigt renset ud i luftvejene og alle evt. rester af en lille juleforkølelse blev udryddet: Jalapenosskiverne blev også blancheret. Med løbende næser og øjne samt hostende blev der åbnet for alle vinduer og døre, da chili og vand nærmest er eksplosivt sammen.  Så sørg på forhånd for rigtig god udluftning!

Vel overstået blev løg, gulerødder og chili lagt i steriliserede glas og overhældt med en varm lage af eddike, vand, sukker og salt, som var kogt sammen med 2 hele fed hvidløg i 10 min. Hvidløgene blev taget fra efter kogning og jeg valgte denne gang at tilsætte atamon efter kogning, da det var store glas og chilier fra frost, som jeg benyttede. 


Jeg smagte på en jalapeno til min morgenmad, da jeg var rigtig spændt på, hvordan smag og konsistens er: Den var stadig sprød og med meget smag. Med tiden vil de logisk nok blive blødere og de var stadig meget syrlige, men sukker, gulerødder og løg vil udvikle sødme i løbet af en lille uge.

Skønt, med en god portion lette smagsgivere til det nye år!
Rigtig godt nytår til alle jer derude!


Ingrediensliste:

1 kg grønne og gule jalapenos i skiver
250 g løg i skiver
250 g gulerødder i skiver
1,25 l hvid økologisk eddike
2,5 dl vand
4 tsk salt uden jod
2 spsk økologisk rørsukker
2 fed hvidløg (Kasseres efter kogning af lagen)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar