Godt Nytår med frisk Koriander - og mynte chutney

Denne lette og friske chutney smager slet ikke af mynte eller koriander eller chili. Blandingen udvikler sig til noget helt tredje, som bare er dejlig og forfriskende!  Den serveres ofte til dybstegte Bhajies mm.



OPSKRIFT: 

Ingredienser:
20 gram friske grønne chili
50 g frisk hakket grønne korianderblade
50 g. frisk hakket marokkansk mynte.
Citronsaft
Salt

Fremgangsmåde:
Vask og ens chili for frø og hak rimeligt fint. Jeg brugte en sort, som hedder Indian Cobra og som er en af mine favoritter til indisk mad. Cayennechili kan også bruges og det kan selvfølgelig også de grønne hollandske chilier, som du normalt finder  på hylderne rundt omkring, men de har ikke samme styrke. Prøv dig frem.
De finthakkede chilier kom i en stor morter sammen med  hakkede korianderblade og mynteblade.  

Det hele stødes godt sammen i morteren. Det kræver tålmodighed, og hvis du ikke har det, så brug en minihakker eller blender, men pas på, at det ikke bliver for fint. Stødning i morter giver en fantastisk frisk smag.

Når krydderurter og chili er godt stødt sammen, smager du til med citronsaft og salt. Stil chutneyen kold, så smagene kan blande sig - du vil blive overrasket over, hvor meget koriander og mynte dulmer de hede chilier, så vær ikke for forsigtig med chilien.



Billederne her viser en stor portion, men opskriften er her gjort mindre.
Bhajis kan du finde en opskrift på HER

2012 er fortid og vi er startet på det herrens år 2013.

Hvad året vil bringe ved ingen af os, men jeg vil gøre mit for at påvirke fremtiden positivt for min familie, venner og andre, som jeg er i kontakt med

- og for vores natur og dyrene.

Det bidrag, som jeg vil give til jer, er indslag om mad, som pirrer alle sanser og som hylder såvel de gode danske råvarer som de varme krydderier fra fjernere himmelsstrøg.

Mit mål for 2013 er det samme som 2012: Højere andel af økologiske råvarer så længe økonomien holder: Gennem 2012 blev mine grøntsagskøb foretaget på Årstidernes Gårdbutik på Krogerup i Humlebæk, Søris´Gårdbutik i Ølstykke, når vejen faldt forbi og økologisk grønt fra diverse supermarkedskæder, når det var tilgængeligt og af ordentlig kvalitet.

Æg har alle dage været økologiske hos mig og inden for det sidste par år er også kødet blevet gradvist økologisk: Først oksekød fra en økologisk gård i Roskilde, som leverede både forkød og bagkød. Det udfordrede i høj grad min kreativitet i køkkenet pludselig at stå med en for mig ukendt udskæring som lårtunge. Jeg har også prøvet at købe 1/8 malkekvæg fra Camilla Plum. Kødet var superlækkert mørt, men udskæringerne meget store og kilomæssigt var der ikke så meget. I dag skal jeg så have leveret 1/4 okse fra Mineslund og er spændt på, om det er samme gode kvalitet: Nu har jeg prøvet deres oksekød gennem Årstidernes Gårdbutik på Krogerup i Humlebæk, så jeg er nu ikke så nervøs for smagen, men mere på udskæringerne.

Kylling er her i huset i højere grad blevet et bevidst valg af gode kyllinger, som har fået lov til at bevæge sig og leve bare lidt længere tid end normalt. Det betyder i høj grad, at fra at være hverdagsspise, er kylling hos os igen ophøjet til særlige dage, som i gamle dage, hvor det var søndagsmad og en kærkommen ret.

Svinekød har aldrig rigtig været mig, men efter at have været så heldig at vinde en aften i Meyers Madhus, hvor kokken Bo Frederiksen viste, hvordan man skal behandle svinekød, var jeg solgt. Væk med tørre koteletter og indskrumpet og tør svinemørbrad.
Det har resulteret i, at jeg har købt en ½ økologisk gris gennem Mineslund, hvilket jeg ikke har fortrudt: Kødet er selvfølgelig væsentligt dyrere, men hold da op for en smagsforskel.

Gennem 2013 vil jeg stræbe efter:

En kødfri dag om ugen
Spis mindre kød - få mere smag for pengene.
Lav mindre mad - smid mindre ud - og brug dine rester
Brug årstidernes grøntsager - og køb økologiske varer, når de er tilgængelige.

Det sidste privat mål for 2013 er noget, som jeg allerede er i gang med at planlægge:
En tur i september til USA, hvor vi for første gang skal besøge min søster og hendes mand.  Jeg glæder mig specielt til at opleve naturen og Farmer´s Marked og det almindelige liv i USA. Jeg tror, at jeg tager en tom kuffert med, hvis der nu lige skulle være nogle ting, som jeg ville have med hjem - og det kunne jeg forestille mig!

Jeg glæder mig meget og gode forslag til, hvad man bare skal se, når man er på Østkysten nær New York, modtages meget gerne.

Rigtig godt 2013 til jer alle!





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar