Marinerede lammekoteletter

Vi spiser som regel kun lam, når vi griller udendørs eller er ude at spise. efter én gang at have tilberedt en lammekølle indenfor, har jeg aldrig gentaget det: Hele huset stank af lam flere uger efter på trods af, at ovnen blev skuret og alle døre og vinduer stod åbne.

Men på et madlavningskursus i den indiske restaurant Bindia, hørte jeg, at når man skal have lam, er new zealandske de bedste og de slet ikke har den kvalme fede lugt som andre.

Så da jeg fandt et kg new zealandske lammekoteletter i frysedisken, slog jeg til.
Og det lugtede slet ikke :-)


Jeg vagte denne indiske udgave af lammekoteletter serveret med myntechutney, tomatchutney og varm spidskålssalat. Ved siden af var der duftende blød, løse basmatiris, som kun min mand kan lave dem!

Start i god tid:
Blend hvidløg og ingefær med lidt vand til en mos. Gnid så lammekoteletterne med dette samt salt og peber. Stil dem til side i min. 3 timer.


Derefter rister du spidskommen og maler det til pulver. Det blander du med yoghurt Naturel, chilipulver, garam masala og citronsaft.

Efter de 3 timer lægger du så de marinerede lammekoteletter i en skål med yoghurtmarinaden og masserer marinaden grundigt ind i kødet. Lad det stå i 1 time.


Hvis det er sommer, så grill dem på grillen 4 min. på hver side eller på en varm pande 4 min. på hver side.

Til børnene serverede jeg dem med en mildere myntechutney, hvor det var blandet op med yoghurt, så det mindede om en raita. Deres koteletter blev også stegt ved lavere varme og er derfor lysere på oversiden og fedtet var blevet fjernet, da det ofte er det med mest "Lammesmag" og jeg ikke lige ønskede at skræmme dem væk med det samme.


Ingredienser:
Ca 1 kg lammekoteletter (12 små koteletter)

Marinade 1:
75 g ingefær - skrællet og skåret i mindre stykker
6 fed hvidløg - hakket
1 spsk vand
- Blendes til en mos og smøres på koteletterne - 
Drys med:
1 tsk salt
½ tsk peber 

Marinade 2:
3 spsk yoghurt Naturel 3,5%
1 spsk ristet og stødt spidskommen
2 tsk chilipulver - eller efter smag
3 tsk garam masala
3 spsk citronsaft

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar