Sølvbeder og kartofler - en hurtig ret til hverdag!

Jeg har fået mig en ny køkkenbibel - og endda kun til 100,- kr.: "Grøn hverdagsmad fra River Cottage".
Bogen er fuldt med gode, ukrukkede opskrifter på hverdagsmad uden kød. Mange af retterne kan suppleres med lidt kød, hvis du er mere til det. Men prøv engang at give en kødløs dag en chance eller skære ned på kødmængden og spis kød fra opdræt, der tager hensyn til dyrevelfærd. 


Denne opskrift er lækker og mættende og serveres gerne med ris eller brød til. Jeg fulgte ikke opskriften helt, da jeg har en teenagersøn i huset, som hurtig tømmer samtlige gryder, potter og pander. Jeg tilsatte ekstra kartofler og rundede op med krydderier og udelod mandler, der skal drysses over retten ved servering sammen med frisk koriander.

Start med at vaske sølvbederne grundigt og lad dem tørre. Skær stilken fra og lig blade i een bunke og stilke i en anden. hak bladene groft og skær stilkene i 2 cm stykker
Hak et løg fint.
Pil og skær hvidløg i mindre tern. Riv ingefæren og fjern frøene fra den grønne chili og hak den meget fint. Stød disse 3 ingredienser til en pasta i en morter med lidt groft salt.
Rist 1 tsk spidskommenfrø og mal det til pulver. Find alle de andre krydderier frem og mål det op: Garam masala, sennepsfrø, gurkemeje og grøn kardemomme. Kom det hele i en lille skål.

Varm olie op i en sauterpande eller dyb gryde ved middel varme. Når olien er gennemvarm, kommer du løgene i og steger dem let gyldne, men ikke brune. Jeg brugte rødløg, så jeg nøjedes med at stege dem bløde, da de let kan blive bitre ved for meget varme.
Kom pastaen af hvidløg, chili og ingefær i. Rør rundt et par minutter, mens en herlig duft breder sig.
Kom kartoffelstykker i. Stilkene fra sølvbederne kommes også i. Lad det stege i 5 min, mens du rører forsigtigt rundt, så det hele dækkes af krydderierne.


Hæld vand ved, så det dækker - ca 4 dl. Lad det koge op og skru så ned, så det kan simre med låg på i ca. 12 minutter, til kartoflerne er møre. Tilsæt korianderblade og sølvbedebladene og rør rundt.  Lad det simre, til bladene falder sammen.
Rør yoghurt og tomatpure sammen i en skål med noget af den varme væde fra panden. tag panden af varmen og rør yoghurtblandingen i. varm forsigtigt op igen, men det må ikke koge, for så skiller yoghurten.
Smag retten til og drys evt. med ristede mandler og ekstra koriander og server med hvide basmatiris eller naanbrød

Ingredienser:
500 g sølvbeder - kan erstattes af 700 g frisk spinat eller 500 g grønkål.
3 spsk rapsolie
2 middelstore løg - finthakket
4 fed hvidløg - hakkede
4 cm ingefær - revet
1½ tsk garam masala
3/4 tsk sennepsfrø
1 tsk spidskommen - ristet og stødt
4 kardemommekapsler
600 g kartofler i mindre bidder
300 g græsk yoghurt
2 spsk konc. tomatpure
4 spsk hakket korianderblade
salt og peber.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar