Kulinarisk Sydfyn 2015 Vol. 1: Fanø laks og Fynsk Røg


Weekenden d. 27. - 28. juni 2015 hoppede jeg ind i bilen og tog til Svendborg - nærmere bestemt til Kulinarisk Sydfyn - Nordens største madmarked , som hvert år afholdes i smukke Svendborg i det sydfynske.  

Byen er præget af markedet og det er kronede dage for hotellerne og markedet. I år var der flere lokale grønthandlere, ostehandlere, slagtere og andet godtfolk, som havde valgt at opstille boder lige uden for markedområdet. Jeg hørte en lokal grønthandler tale med en anden om, at deres omsætning faldt drastisk i den weekend, hvor Kulinarisk Sydfyn blev afholdt. 
Så det er jo ret så smart at være til stede, når byen pludselig er oversvømmet af mange ekstra handlende. Sidste år var jeg forundret over, at de nærliggende butikker og andre lokale ikke udnyttede chancen for en ekstra indtjening, men i år sydede Svendborg af liv og alle butikker havde ekstra åbent til kl. 15.


I år boede vi på Hotel Svendborg, der ligger lige op af Centrumpladsen, hvor markedet er opstillet. Så det var lige til at holde ud at svinge sig fra de komfortable og rene værelser ned til morgenbuffeten og ud på markedspladsen, da den åbnede kl. 10,00. 

Vi var 3 madbloggere - KlidmosterFrk. Annes Køkken og mig, der ankom allerede fredag og ud over at nyde aftensmad på Restauant Krinsen, som ligger på Hotel Svendborg, var der tid til en dejlig gåtur rundt i Svendborg, som summede af sommerglade mennesker.

På selve markedspladsen var forberedelserne allerede igang: Der ligger mange timers hård arbejde og koordinering bag at afholde et marked på størrelse med Kulinarisk Sydfyn. En detalje, som man ikke ligger mærke til, når markedet åbner - og sådan skal det være! 
Kulinarisk Sydfyn blev første gang afholdt i 2008 og har derfra været en tilbagevendende event i slutningen af juni. Du kan se billeder og læse mere om baggrunden for Kulinarisk Sydfyn Her: Kulinarisk Sydfyn


Ud over markedet afholdes der også DM i Grill på pladsen. Og at grille i denne klasse er ikke blot et par pølser på en halvkold grill: Der var gang i kulmule, kylling, brisket, nakkefilet og meget mere. Deltagerne kørte på fra forberedelserne fredag aften til sidste indlevering søndag: Ægte grillentuesiaster! Du kan læse meget mere og se dejlige billeder fra eventen her: DM i Grill  

Jeg havde på forhånd nogle ting, som jeg vidste, at jeg ville købe - ting, som er svære at opdrive andre steder:

Fanø laksen er et must, hver gang jeg finder den til salg på et marked. Den forhandles i Irma i 100 grams pakker til 75 kr. og andre udvalgte steder. Du kan finde en liste over forhandlere ved at klikke på dette link: FANØLAKS. 

Laksen er bare så intens og velsmagende, at alt andet laks falmer ved siden af. Det er en norsk opdrættet laks, men af bedste kvalitet. 
Jeg har tidligere kontaktet Fanølaks om opdrætsforholdene og fik et meget fyldestgørende og venligt svar, som jeg lige citerer her: 

"Tak for din henvendelse til os og dine spørgsmål omkring opkøb af laks.

Jeg kan fortælle dig at vi udelukkende bruger friske havbrugsopdrættet laks. Det vil sige, det er laks der går uden-fjords og ikke inden-fjords. De går ude i havet på langt dybere vand og har bedre levevilkår.

Vi bruger ikke optøet laks og alle de laksesider, vi benytter her ved Fanø Laks bliver håndsorteret, inden de godkendes til forarbejdning. Vi gør i samråd med vores opkøber vores ypperste for at opkøbe den bedste råvarer.

Vi kan ikke lave så godt et produkt såfremt råvaren ikke er 100% i orden. Jeg kan oplyse dig, at vi har fat i selvsamme lakseside 15 gange, inden den går videre til det, den nu skal bruges til af forskellige udskæringer og skiver.

Jeg håber du med disse ord har fået svar på dine spørgsmål. Skulle du have yderligere spørgsmål eller noget – så er du mere end velkommen til at kontakte os igen :) "

Laksen bliver opskåret og trimmet på Fanø, hvorefter den håndsaltes og hænges i et døgn. Først derefter ryges den i specialbyggede stenovne. Teknik, tid og den salte vesterhavsluft er en del af hemmeligheden bag den perfekte balance mellem røg og salt og en konsistens, som på samme tid er fast, men også smelter på tungen i et hav af smagsoplevelser. 
Noget andet, der kendetegner Fanølaks, er den venlighed og opmærksomhed, som de møder kunden med. Det er altid tid at få en snak om produktet og der er omsorg for kunden og produktet.



Her ses et stykke af laksen med den smukke farve og fine hvide linjer. Dette billede er fra sidste år efter hjemkomst fra Kulinarisk Sydfyn. Her tilberedte jeg laksen med en mild rygeostcreme, men som Klidmoster sagde, er det næsten synd med en så perfekt røget laks at tilføre den mere røg - og det kan hun jo have ret i, så i år vil jeg lave en anden ret, hvor der ikke kommer røg fra rygeosten!

Men den friskrøgede rygeost fra Fynsk Røg kom nu også med hjem:



Fortsættelse følger i Vol. 2

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar