Kartoffelstabel og stegte rosenkål med røget spæk, smør og timian.

Normalt er rosenkål ikke en råvare, som jeg bruger særlig ofte. Men da der lå et lille net med små rosenkål, tænkte jeg, at det måtte prøves. Jeg ville for alt i verden undgå at ende op med nogle bløde, udkogte rosenkål, der smager beske og voldsom kålagtige.  
Og så de sædvanlige kartofler: Åh, hvor er jeg altså træt af altid at ende op med kogte eller ovnstegte kartofler, så denne gang blev det til disse små "kartoffelstabler", som er lynhurtige at forberede og passer sig selv i ovnen, mens resten laves.
Og så røg der også lige et lille romanescokål i kurven, så det kom også på tallerkenen. 


Opskrift: Kartoffelstabel med parmesan, timian, hvidløg samt rosenkål stegt i røget spæk og rødløg. 
4 - 6 personer

Ingredienser:
Kartoffelstabler 12 stk:
1,4 kg faste kartofler skåret i 1,5 mm tynde skiver.
2 spsk revet parmesan
1 tsk frisk timianblade
1 tsk paprika
40 g smeltet smør
2 fed presset hvidløg
salt og friskkværnet peber

Rosenkål:
250-300 g rosenkål
2-3 skiver røget spæk eller god bacon
2 tsk smør
2 middelstore rødløg
salt og friskkværnet peber

Fremgangsmåde:
Kartofler: 
Varm ovnen op til 190 grader.
Skræl kartoflerne eller skur dem rene, hvis de er fine i skrællen. Snit dem i 1,5 mm superfine skiver på et mandolinjern alternativt med en tyndskræller.
Smelt smørret og vend det sammen med presset hvidløg, revet parmesan, plukket timian, paprika, salt og friskkværnet peber. Vend kartoffelskiverne i det krydrede smør og vær grundig med, at kartoffelskiverne er skilt fra hinanden, så alle skiver bliver vendt i smørret.
Lav stabler af kartoffelskiverne og læg dem i smurte muffinsforme, som står på en bageplade. Stil pladen med muffinsformen midt i ovnen og giv dem ca. 35-45 min afhængig af ovnen. Stik i en af dem og tjek, om de er møre. Hvis de ikke er sprøde på oversiden, så giv dem kort tid under grillen, men pas på, at de ikke bliver brændte.
Tag dem ud af ovnen og lad dem stå i 5 min. Riv parmesan over og drys med lidt timian lige før servering.

Rosenkål:

Skær stokken af hvert rosenkål og pil de yderste, knap så pæne blade af. Meget store rosenkål kan deles i halve.
Skær svær fra det røgede spæk og skær spækken i små ½ x ½ cm tern.
Pil og skær rødløg i både.
Kom spækken på en kold pande og lad det smelte fedtet fra ved middellav varme. Når der er smeltet fedt fra, tilsættes smørret. Lad smørret bruse lidt op og tilsæt rødløg, timian og salt. Vend det rundt og lad løgene stegte lidt bløde ved middel varme.
Kom rosenkål på panden og lad dem simre i fedtstoffet, til de er møre, men stadig har modstand, nå man stikker igennem dem.
Anret dem på bund af rødløg, timian og spæk.

Server gerne sammen med en god stegt svinekotelet:
Gourmetsalt svinekoteletterne med en knivspids fint salt på hver side i min. 30 min. Tør kødet rent og steg det i olie tilsat lidt smør ved høj varme, til der kommer skorpe. Det tager ca. 1 min på hver side. 
Tag koteletterne af panden og kog en glace af 1 del hyldeblomsteddike til 2 dele koncentreret hyldeblomstsaft ind på panden: Lad det stege ved høj varme, til det begynder at karamelisere, hvorefter koteletterne kommer tilbage på panden. Skru lidt ned og lad det stege i ca. 2 min på hver side. Den færdige kotelet er svagt rosa inden i - saftig og smagsfuld og sødmen står godt til rosenkålen.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar