Frittata med 2 slags brændenælde og ricotta.

Jeg har lusket lidt rundt i skov og mark for tiden: I mit sidste indlæg havde jeg været ude at sanke hyldeblomster, men jeg har før da også været ude at sanke brændenælder - faktisk over to gange. Den første portion blev blancheret, men der var ikke så meget smag, at jeg var overbevist. Efter lidt spørgen rundt, gik jeg ud endnu en gang og plukkede et nyt hold. Disse blev tørret i - og straks var der meget mere - og faktisk god og spændende smag, men konsistens var der ikke så meget af, så derfor ville jeg blande de to typer brændenælder sammen i en frittata, hvilket jeg håbede på både ville give konsistens og smag. Og det lykkedes: De blancherede let hakkede brændenælder minder i konsistens om lidt grov spinat og har også en svag smag af spinat. De tørrede brændenælder har til gengæld en pebret og kraftigere smag af spinat, men også sin helt egen smag, som jeg er ret begejstret for, så det bliver ikke sidste gang, at jeg sanker brændenælder (Se fodnote om sankning og tørring af brændenælder) 

Foto: Camilla Bojsen-Møller
OPSKRIFT: Frittata af 2 slags brændenælde og ricotta - 4-6 personer
Ingredienser:
4 økologiske æg
125 gram blancherede brændenældetopskud uden grove stilke
3-4 spsk hele blade af tørrede brændenælder
1 finthakket løg
1 dl ricotta
Salt

Fremgangsmåde:
Slå de 4 æg ud i en skål. Bland ricottaen ind uden at piske den helt ud. Tilsæt de tørrede brændenælder - let krammet med hånden, men ikke så de smuldrer helt. 
Varm en 20 til 24 cm slip-let pande op ved middel lav varme. Hak et løg fint. Kom 1 spsk olie og 1 tsk smør på panden og tilsæt derefter de finthakkede løg. Drys med lidt salt. Lad løgene simre klare i egen væde i op til 10 min, så de udvikler sin sødme, men ikke brunes. Rør jævnligt, så de ikke brænder på.
Når løgene er klare og møre, tilsættes de blancherede brændenælder.
Skru op til middel varme og steg blandingen, indtil al væde er fordampet. Læg blandingen til afdrypning og afkøling.
Bland æggemassen sammen med den let afkølede brændenældemasse. Smag til med salt.
Tør panden af og tilsæt 1 spsk olie.
Lad panden varme op ved middel temperatur. Kom æggemassen på panden, så det er min 3 cm højt. Lad panden stege med låg delvist over i ca 7-10 min - afhængig af tykkelse og pandetemperatur.
Vend frittataen om - evt. ved hjælp af et fladt grydelåg, der passer til panden og lad den stege i 2-3 min. på den anden side, så den også bliver gylden. Når frittataen er fast i midten, er den færdig og sættes til afkøling.

Server gerne frittataen ved stuetemperatur som del af en brunch eller tapasanretning og lad den evt. ledsages af tykke skiver stegt god chorizo smurt med frisk gedeost og pyntet med kørvel.

Foto: Camilla Bojsen-Møller

Om sankning og håndtering af blancherede brændenælder og tørrede brændenælder:


I denne Frittata bruger jeg både blancherede og tørrede brændenælder: De blancherede giver konsistens og fylde til frittataen, men ikke særlig meget smag. De tørrede brændenælder giver smag. Da de tørrede brændenælder er tørret ved lave temperaturer, bidrager de også til farve.
Husk at sanke, hvor du er sikker på, at der ikke er blevet sprøjtet eller tæt op af befærdet vej. I juni er brændenælderne ved at blomstre, så pluk helst kun topskud af planter, som endnu ikke blomstrer. Det bedste tidspunkt for at sanke friske brændenælder er i marts - april, hvor de stadig er spæde og friske. Brug gerne dobbelt handsker ved plukning - og ud fra erfaring anbefaler jeg, at have lange bukser på.

Blanchering af brændenælder:
Vask de friske topskud i rindende vand, så skidt og smådyr skylles af. Kog en stor gryde vand op og salt vandet let. Blancher brændenælderne i 1-2 min. Lad dem dryppe af og når de er til at håndtere, klemmes så meget væske som muligt ud. Det kan stadig være en fordel at bruge handsker.

Tørring af brændenælder: 
Skyl brændenælderne i flere hold rent vand og læg dem til tørre på et klæde. Lad dem tørre godt.
Læg brændenælderne løst i et lag med luft omkring i bakkerne til dehydrator og stil dehydratoren på 45 grader og lad dem tørre i 20 timer, til de er “rasletørre” De kan også tørres ved højere temperatur i almindelig ovn med ovnlågen åben. Brændenælder kan klare op til 80 grader uden de væsentligste aktive stoffer forsvinder, men lavere temperatur er selvfølgelig mere skånsom vedrørende vitaminer, farve og konsistens.

1 kommentar:

  1. URGENT LOAN IS AVAILABLE NOW
    TODAY I GOT MY DESIRED LOAN AMOUNT $760,000.00 FROM A RELIABLE AND TRUSTED LOAN COMPANY LAST WEEK, BUSINESS/HOME/COMPANY/PROJECT/PERSONAL LOAN? ARE NOW AFFORDABLE HERE FOR YOU TODAY CONTACT Email profdorothyinvestments@gmail.com

    Hello,I'm here to testify of how i got my real estate business loan from PROF. MRS.DOROTHY JEAN INVESTMENTS (profdorothyinvestments@gmail.com) I don't know if you are in need of an urgent loan to pay bills, start business or build a house, they offer all kinds of loan Ranging from $5,000.00 to $2,000,000.00USD with a low interest rate of 2% and loan duration of 1 to 33 years to pay back the loan secure and unsecured. Are you losing sleep at nights worrying how to get a Legit Loan Lender?
    MRS.DOROTHY JEAN holds all of the information about how to obtain money quickly and painlessly without cost/stress via Contacts Whatsapp Number +1(541)279-1406 Email profdorothyinvestments@gmail.com

    Consider all your financial problems tackled and solved ASAP. Share this to help a soul right now THANKS.

    SvarSlet

Jeg er altid glad for en kommentar