Et studie i squash Vol. 3 - Fingermad til fredag.

Fredag aften er som regel noget let hyggemad hos os. Her i sommerferien kan jeg dog godt bruge lidt ekstra tid i køkkenet til at eksperimentere lidt. Men jeg vil stadig have noget let og denne fredag blev det til dette:


Fingermad bestående af squash-deller, grønt, hvidløgsyoghurt samt veggie-deller af Soy4you med krydderier.

Jeg havde stadig en 30 cm lang og 1 kg tung squash liggende på køkkenbordet, som jeg hele tiden har haft planer om at lave til disse tyrkiske squash-deller - på tyrkisk kaldet Müvcer: De smager dejligt og er lette at lave. Senere kan de spises kolde i madpakker eller bare som lidt mundgodt direkte fra køleskabet.

Den store squash blev revet groft på mit ganske almindelige rivejern efter enderne var trimmet.


Del squashen først og fjern de grove kerner. Del derefter hver halvdel i to, så det ikke er så tungt at arbejde med. Hvis du bruger ca 4 små squash i stedet, er det ikke nødvendig, da kernerne her ikke er så store.

Efter jeg havde revet squashen, fandt jeg mit saftstativ frem, lagde den revne squash heri og satte det over en passende skål. Med jævne mellemrum gik jeg hen og pressede det hårdt sammen, så jeg fik så meget væde ud af squashen som muligt. Efter ca 1 time var det godt afdryppet. Hvis du springer dette over, ender du op med at skulle bruge alt for meget mel for at binde det sammen, og så bliver det ikke den rigtige smag.

I mellemtiden rev jeg ca 125 g feta fra blok og hakkede 1 bdt. bredbladet persille, så der var ca 3 spsk finthakket persille.

Da squashen var godt afdryppet, blandede jeg det sammen med 1 tsk bagepulver, 1-2 tsk salt (Afhængig af, hvor salt din feta er. Jeg brugte pasteuriserede æg, så jeg smagte mig frem.) og 1 tsk knust tyrkisk chili, som også kan erstattes af paprika, men det bliver altså ikke særlig stærkt med chilien. Det hele fik lov til at trække 30 min i køleskabet.  Hvis det stadig virker meget vådt, når du tager det ud, må du tilsætte mere mel, men prøv at undgå for meget mel, da det gør dem ret klæge og smagsfattige.

Min blinispande blev varmet op og hvert rum penslet med lidt olivenolie. Jeg kom en god skefyld squashmasse i hvert hul og det stegte ved jævn høj varme, til de dannede skorpe. Det tog ca 2 min. Ved hjælp af en lille palet og en bambuspind, blev hver squashdelle vendt og stegte herefter videre på den anden side i ca. 2 min. Pas på, at de ikke brænder på. Så snart jeg tog dellerne af panden, blev de lagt på fedtsugende papir, så jeg fik fjernet overskydende olie og de bevarede deres sprødhed.

Hvis du ikke har en blinispande, som ellers er en anvendelig - og ikke særlig kostbar ting - så kan du bruge en almindelig pande med rigeligt af olie i og sætte små skefylde af squash på en meget varm olie. Tryk dem lidt flade og steg dem som ovennævnt.


Jeg fik 22 squash-deller ud af portionen, så der var også til dagen efter, hvor vi spiste dem kolde til frokost med en dejlig salat og brød til - samt naturligvis yoghurtdippen, som blev lavet af 4 dl yoghurt, som blev hældt i en tragt foret med et kaffefilter og sat over et glas, der passede i størrelsen. Yoghurten dryppede af, til den var tilpas tyk, og herefter rørte jeg den med lidt kværnet salt og 1-2 fed presset hvidløg. Vi brugte 2, men vi elsker også hvidløg og en kraftig hvidløgssmag passer til de milde squash-deller.

I mens squashen stod og dryppede af og senere trak, eksperimenterede jeg lidt med den lyse udgave af Soy4you.



Jeg overhældte 150 g - hvilket ca svarer til 1 pose af granulat - med 1 l. varm grøntsagsboullion, som jeg havde i fryseren. Egentlig ville jeg gerne have prøvet med hønseboullion, men besluttede mig til at snige endnu en kødfri dag ind i ugen. Sidste gang jeg lavede den fyldte squash, var der ingen, der efterlyste kød, så jeg tror Soy4you giver den samme fornemmelse i kroppen, som hvis jeg havde serveret kød.

Jeg lod granulatet stå og trække i det varme bouillon, til det var blødt. Det tog ca 15 min. Derefter hældte jeg det i en sigte og lod det dryppe af.

Herefter blev det rørt sammen med 6 spsk rasp, 3 æggehvider og 2 æggeblommer, 2 spsk hakket bredbladet persille, 1 tsk knust tyrkisk chili, 1 tsk stærkt paprika, salt og peber (Jeg brugte stadig pasteuriserede æg og smagte mig frem). Det kom i køleskabet i 30 min for at lade smagen sætte sig.


Jeg varmede rigeligt olie op på en pande ved god varme. Jeg lod olien blive godt gennemvarm, inden jeg samlede en frikadelle på en ske - det var for løst til, at jeg kunne vende det med skeen, som til almindelige frikadeller. I stedet jeg pressede det sammen om skeen og skubbede det forsigtigt ned i den hede olie med den anden hånd. Det er vigtigt, at olien er godt varm, for ellers smuldrer granulatet bare. 


Da de første 8 veggie-deller var vel ankommet i den hede olie, gav jeg dem lov til at danne en sprød og solid skorpe, før jeg vendte dem. Det tog ca 1½ min. Stadig ved høj varme lod jeg dem stege på den anden side. 


Da de også havde fået en fin skorpe her, skruede jeg ned for varmen og lod dem blive gennemvarme i 2 min. De suger ret så meget fedt, så jeg lagde dem på fedsugende papir, da de kom af. 


Der blev 18 veggie-deller ud af denne pose granulat og det er rigeligt til 4 personer, så resten af disse kunne også nydes kolde dagen efter sammen med squashdellerne, grøn salat, brød og yoghurt hvidløgsdip.

Veggie-dellerne smagte dejligt. De mindede en del om falafel, som i sig selv ikke er så dårligt. Jeg har aldrig haft succes med at lave falafler på den "rigtige" måde, for de går simpelthen i opløsning for øjnene af mig i den varme olie. Men med Soy4you kan det lykkes - selv for mig! Men i forhold til en almindelig frikadellefars, er det mere besværligt og prisniveaet gør det heller ikke attraktivt at erstatte de almindelige frikadeller med Soy4you, med mindre målet er at undgå at benytte kød - enten fordi man er vegetar eller ønsker en kødløs dag. I det tilfælde vil jeg ikke forsøge at lave frikadeller af dem, men prøve at bruge det i en god grøntsagslasagne, i forårsruller, pirogger eller samosas, fyld i grøntsager, chili sin carne og uendelige mange flere variationer - og endelig for mit vedkommende som erstatning for falafel.
Det er også rart at have i køkkenskabet, hvis man lige har glemt at tage kød ud til aftensmaden, eller ligger syg.

soy4you hjemmeside ligger der opskrifter og anbefalinger, som også går mest på at bruge det i stedet for hakket kød til gryderetter som Chili sin carne, kødsauce og lign.

Det var så slutningen på mit studie i squash, hvor alt blev brugt - rub og stub.
I går var vi på Fyn til fødselsdag og vi handlede lidt ind i en lokal gårdbutik, så næste uges studie kommer nok til at dreje sig om de 30 friske landæg fra fritgående høns, som kom med hjem i bagagerummet. De vil indgå med fredagens høst hos Aarstidernes Gårdbutik i Humlebæk, hvor jeg fik spidkål, brune champignon, gourmetbønner, broccoli, frugt, polenta, røget bacon og 4 økologiske tykke svinekoteletter ....og en hyggelig dag i dejlig solskin. ;-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar