Nakkekam med æblecider og marinerede majroer

Nakkekam er en kendt udskæring, som kan varieres på mange forskellige måder. Kødet bliver saftigt og tager hurtigt smag til sig af de smagsgivere, der kommes ved. Det er let at tilberede, hvis du alligevel har andre småsysler i gang, mens den simrer i gryden.

Jeg lavede denne her forleden dag, hvor det  - igen igen - var regn og torden.
Jeg brugte 1 kg nakkekam, som jeg brunede godt i smør og olivenolie på alle sider i min sauterpande med låg. Den blev krydrede med salt og peber.

Jeg hældte ca 2,5 dl æblecider samt 1 dl vand. Ud over dette tilsatte jeg forskellige krydderurter og krydderier:


5 kviste timian, 2 små chilier uden stilk og snittet åbne i siden, 2 laurbærblade, 7 hele fed hvidløg, 2 løg i kvarte, 10 peberkorn og endelig den underlige gul/hvide sag bagerst i billedet. Det er en halv frossen citron: Jeg fryser skallerne af mine økologiske citroner, når jeg kun bruger saften. Så kan jeg rive skallen af direkte fra fryseren eller som her bruge den til at koge med i væden, hvor den stadig afgiver smag og syrlighed.


Jeg lagde låget på og lod nakkekammen stå ved lav varme og simre sammenlagt i 1½ time, mens jeg vendte den jævnligt.

Som tilbehør havde jeg bestemt mig for disse charmerende majroer, som jeg har købt i Søris´ Gårdbutik i Ølstykke. Det er en hyggelig gårdbutik med både deres egne produkter som grønt og mel, men også mange økologiske smagsgivere som hvidløg, chili, ingefær og meget mere. Ungerne elsker vores "lille" køretur derop, for så kan de få en økologisk Hansen Is - POP - , som er en sorbetagtig is med hyldebærblomst, mynte, solbær og blåbær. 


Mine majroer var små og nysselige, så jeg trimmede toppen af samt den spidse rod. De blev skrællet forsigtig, men jeg lod den lilla top blive tilbage, da den ser meget køn ud. Majroerne blev skåret i kvarte og blev lagt ned i en gryde med kogende letsaltet vand i 1-2 min, da de stadig skal have bid. Tiden afhænger af, hvor store majroerne er, så du må prøve dig lidt frem.

Marinaden til majroerne skal være færdig, før majroerne tages op af gryden:
Pisk 1 spsk olivenolie og 2 spsk hvidvinseddike sammen med 1 knivspids salt, lidt sukker, 1 knivspids knust chili samt peber.


Hæld vandet fra majroerne, når de er møre, men med bid og lad dem dryppe  af. Mens de stadig er lune, lægges de i en skål og marinaden hældes over. Vend forsigtig rundt og lad det stå og trække i min. 15 min.

Når nakkekammen er mør, skal den lige trække en lille halv time, for så er den lettere at skære.
Imens sier du væden og presser det sidste kraft og saft ud af krydderurter, løg, og hvidløg ned i væden. Giv et opkog og smag til.
Jeg havde ikke brug for at jævne den, så jeg smagte den bare til med salt og peber.


Rene nordiske farver med undertoner af det italienske!

Bon Appetit

2 kommentarer:

  1. Det lyder som en opskrift, der kan bruges til noget af den gris, vi får på onsdag :-)
    God weekend!
    vh/Karen

    SvarSlet
    Svar
    1. Held og lykke med grisen. Du ved jo, hvordan den plejer at være og at den har haft et godt griseliv - Jeg har jo lige hentet min 1/8 okse, men har endnu ikke smagt noget af det. Vi skal på Høstmarkeder her i omegnen i weekenden og håber på godt vejr.

      God weekend

      Venligst Birte

      Slet

Jeg er altid glad for en kommentar