Toscansk pastaret med Soy4you


Mine drenge elsker - som de fleste andre børn - spaghetti med kødsauce. Jeg har dog mange gange benyttet mig af at lave en toscansk pastaret, som jeg har fundet i min gamle Pasta Basta bog. Jeg har med tiden gjort den til min egen ved at tilføje, fjerne og tilpasse på ingredienserne - mest ud fra, hvad jeg havde i huset.



Denne gang benyttede jeg mig af friske hvide champignons, en rest schwarzwaldskinke og chorizopølse fra fryseren. Der ud over brugte jeg en hel pose af den lyse Soy4you.

100 g schwarzwaldskinke og 100 g chorizo blev skåret i fine tern. Jeg hakkede to løg og pressede 8 fed hvidløg. 500 g champignon blev renset og skåret i mindre stykker. Så manglede der en smule Sambal Oelek, som jeg tidligere har lavet af røde cayennechilier, eddike og salt. Den er dog rimelig nem at få fat i. 




Jeg kom først skinke og chorizo i bunden af en stor gryde med en anelse olivenolie - ikke for meget for kødet afgiver jo selv en del. Da det var brunet godt og fedtet løbet fra, kom jeg løg i, stegte dem til de var klare og først derefter kom jeg de pressede hvidløg i. Efter et minuts tid kom champignon i. 




Champignonerne stegte med, til de var bløde og skrumpet godt ind.

Så var det tid til væden: Jeg tilsatte 2 ds. økologiske flåede og hakkede tomater - dem fra Netto, som ikke koster voldsomt mere end almindelige. Her prioriterer jeg at vælge økologisk, da det er en råvare, vi bruger meget og derfor indtager meget af.

Det kogte lidt ind, hvorefter jeg tilsatte 2½ dl fløde 9%. Jeg smagte til med salt og sambal oelek. Jeg kom yderligere 4 dl vand i gryden. Det skulle bruges som væde til Soy4You, der suger en del.

Det hele blev kogt op, og så kom jeg en hel pose lys Soy4you i. 

På posen står der, at det skal koge med de sidste 5 min. Men jeg syntes, at det stadig var temmelig hårdt samt det blev ved med at suge vand til sig. Jeg måtte flere gange tilsætte ekstra væde, så til sidst var jeg ikke sikker på, hvor meget, jeg havde tilsat, så det må du prøve dig frem med. Jeg smagte endelig til med salt og sambal oelek samt friskkværnet peber.

Efter ca. 30 min. var jeg tilfreds med konsistensen og "biddet" og retten blev serveret med friskkogt fuldkornspasta og toppet med friskrevet parmesan.

Jeg lavede lige en gangske almindelig grøn salat til for at få noget frisk med på bordet. 




Det er ikke sidste gang, at jeg laver denne ret med Soy4you.
Soy4you smager ikke af noget i sig selv og derfor kom smagen af chorizo og skinken tydeligt frem og soy4you udgjorde en behagelig baggrund for de øvrige smagsingredienser, som kunne træde tydeligt frem. Normalt anvender man hakket svinekød i retten sammen med italiensk skinke og salami. Bacon kan også bruges. Men på denne måde får jeg minimeret mængden af kød til 200 g.

Dertil skal siges, at der blev så stor en portion ud af det, at selv efter at 2 voksne og 2 børn havde spist sig godt mætte, var der halvdelen tilbage. Det blev frosset ned og blev spist på en travl dag, hvor der var rigeligt til at mætte alle en gang til. På den måde har jeg brugt 200 g kød til at mætte og tilfredsstille mine kære kødhungrende mandfolk i 2 dage. Det er vel okay?



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar