Endelig bolschebeder igen

Lige nu begynder alle de skægge, sære og fornøjelige rodfrugter og stængler at dukke op.
Jeg har længe været på udkik efter bolschebeder til vores ynglingstilbehør til oksekød, men også på et stykke dejligt ristet rugbrød til frokost.
Endelig fandt jeg dem og straks måtte jeg i gang med denne salat af de herlige rå stribede beder. På ingen måde en besværlig eller dyr ret, men smagsrig og flot at se på.



Opskrift til 4 personer: Bolschebeder med kapers og feta
Ingredienser:
2-3 små til middelstore bolschebeder
125 g god græsk feta 
2 spsk god olivenolie 
1 tsk æbleeddike
1- 2 spsk fine små kapers uden lage 
1 fed presset hvidløg
1 spsk citronsaft
1-2 spsk snittede sorte oliven uden sten

Fremgangsmåde:
Skræl bolschebederne og skær dem i meget tynde skiver på et mandolinjern. Læg skiverne taglagt på et fad og tilbered dressingen:
Ryst olivenolie, æbleeddike, kapers, presset hvidløg og 1 spsk citronsaft godt sammen. Tilsæt de snittet sorte oliven og lad dem trække lidt tid i dressingen. Smag så til med friskkværnet peber og salt.
Hæld dressingen over de fintskårne rødbeder og drys smuldret feta over.
Stil det i køleskabet i min. 30 min og max 1 time før servering. Tag det ud lidt før, så det ikke er iskoldt.
Server gerne salaten til oksekød eller lam, hvor kødet kan spille op til den smagsintense salat.

OBS:
Jeg brugte sorte oliven med sten, som jeg selv fjerner. De smager bare meget bedre end de sorte oliven uden sten, som man kan købe til en femmer. Hvis man nærlæser ingredienslisten viser det sig ofte, at der er tale om grønne oliven, der er blevet farvet.


2 kommentarer:

  1. Hvor lyder det lækkert - jeg ved endnu ikke, hvad vi skal lave - men jeg er sikker på, at det bliver noget på grill, for husbonden - også kendt som Bondemanden :-) - mener, at der skal købes grillkul på vej hjem i dag, så der skal tændes op og brændes et eller andet. Sikkert noget okse, for vi brændte lam i lørdags. Måske en tyksteg eller nogle lækre t-bone steaks? Og så med det, der nu er klart i urtehaven. Vi kvægbønder lever jo som grever og baroner :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder bare som en drøm at kunne gå ud og lade sig inspirere af, hvad urtehaven byder på. Jeg er så småt gået i gang med at høste i mit drivhus - i går blev det til to fæle dræbersnegle, som var i gang med at æde mine peberfrugter.

      Slet

Jeg er altid glad for en kommentar