Stegt butternutsquash med toscansk palmekål

Efteråret bringer mange nye råvarer til at eksperimentere med.
Græskar er en af dem, palmekål en anden. Æblerne er her stadig og skal bruges.
Det er også tid for granatæbler, så hvorfor ikke prøve at bruge det hele og sætte de smukke efterårsfarver på bordet til en hvilken som helst klassiker fra det gamle danske køkken: Stegt flæsk, hakkebøf eller en god frikadelle.


Jeg kan godt have det lidt svært med græskar: Den fade smag er ikke det, der tiltaler mig mest, så når jeg bruger græskar, pepper jeg dem gerne op med noget syrligt og smagsgivende.
En af de bedste græskar er i mine øjne Butternutsquashen. Den er mindre fad i smagen end de fleste andre og beholder formen uden at splatte ud.


Ingredienserne i denne aftens varme salat var en butternutsquash, 3 syrlige, men friske æbler,  et bdt. toscansk palmekål (grønkål kan også bruges), hvidløg og løg-  ud over en garniture af granatæblekerner samt en dressing.

Første skridt var at få delt og udhulet butternutsquashen. Det er en hård sag, så det kræver en god kniv, selv til små butternuts:


Jeg skar lige stilken af, inden jeg halverede den. Kernerne og det bløde blev fjernet med mit melonjern, som var perfekt til opgaven, da den har skarpe kanter.


Herefter skrællede jeg græskaret med min almindelige kartoffelskræller: Det er også et lidt hårdt arbejde. Du kan faktisk godt beholde skallen på, for den bliver blød ved stegning. Men dette græskar var ikke økologisk, så jeg bilder mig selv ind, at det er bedre at skrælle den.

Græskarret blev skåret i tern på vel 1x1 cm. Størrelsen er lidt underordnet, så længe alle tern er nogenlunde lige store.

Ternene blev vendt i olivenolie med presset hvidløg vendt i. De blev lagt på en bradepande i et lag og drysset med salt.


Jeg havde tændt ovnen på 200 gr. varmtluft. Butternutsquashen fik 15 min i ovnen og til sidst 5 min ved 225 gr. Du kan ikke rigtig gøre dem sprøde, men det er vigtigt, at de beholder form og bid, så prøv dig frem.

Mens græskarret var i ovnen, vaskede jeg den toskanske palmekål grundigt, vred vandet fra og skar de grove stilke at. Kålet blev derefter rullet sammen som en cigar og skåret i strimler, som igen blev delt på midten. det blev atter lagt til afdrypning, indtil det skulle bruges.

De færdige butternutsquashtern stod lige 5 min. før de kom i bunden af en bred skål, hvor de blev overhældt af en dressing, som de omgående drak, hvilket også var meningen.


Løg blev skåret i fine tern og æbler blev skrællet, renset for kernehus og skåret i grove stykker.

Lidt olivenolie blev varmet op i en pande og løgene stege næsten klare i det, inden æblerne kom ved. De stegte med i må 5 min.


Da de var gennemvarmet, men stadig med bid, kom palmekålen ved. det hele blev vendt godt rundt. Det hele stegte, indtil kålen var gennemvarm og faldet sammen. det blev krydret godt med salt og peber. 


Endelig kunne alle efterårets farver kombineres i en skål og vendes forsigtigt sammen med en dressing og til sidst garneret med granatæblekerner.



Jeg valgte at servere den varme salat med stegt flæsk og rugbrød.

Her må jeg så lige spørge om hjælp: Jeg har ikke smagt stegt flæsk i 100 år(!) og må ærligt indrømme, at jeg ikke kunne lide det.
Det var tørt og sejt og smagte af pap. Hvordan steger man stegt flæsk: Skal det være lige så sprødt som bacon eller skal det være blødt og blævrende - eller er der en vej midt i mellem, som jeg ikke kender???

Ingrediensliste:
Varm Butternutsquash - og toscansk palmekålssalat - det stegte flæsk kan du nok bedre end mig!

1 mellemstor butternutsquash - renset, skrællet og i tern
4 fed hvidløg - presset
1 spsk olivenolie
havsalt

1 løg - i fine tern
3 æbler i grove stykker
1 bdt(250 g) toscansk palmekål eller grønkål - renset, ribbet, skåret i strimler
salt og friskkværnet peber

Granatæblekerner  - af halv granatæble
Groft rugbrød

Dressing:
1 fed presset hvidløg
2 spsk olivenolie
1 spsk æbleeddike
salt og friskkværnet peber
1 finthakket lille rød chili - jeg brugte en, som hedder Praire Fire, som er moderat stærk. Prøv dig frem med, hvad du kan få fat i. Start med lidt, tilsæt mere, hvis du synes, at det må være mere stærkt.

Pisk/ryst dressingen godt sammen. Hæld halvdelen over de varme butternutsquash og den anden halvdel over den færdige salat.





Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar