Fyldte champignon og glaserede rødbeder med stikkelsbær


Tja, Mortensaften tilbragte jeg på Farum Park, hvor jeg overværede en hel fodboldkamp mellem FCNordsjælland og Randers.

Alt dette for blot at opleve 2 min, hvor mindstemanden skulle løbe æresrunde sammen med 50 andre børn - Jah, hvad gør man ikke for sine børn.

Total gennemkold sad jeg der og tænkte på, hvad jeg skulle lave som tilbehør til de stegte andebryster dagen efter.

Ind i mellem blev mine tanker forstyrret af 5000 mennesker, der pludselig brølede op eller sukkede dybt i kor. Det var dog en underlig ting - bare fordi 22 mænd i forskellig farvet tøj rendte rundt efter een bold og alle ville have den, men ingen kunne få lov til at beholde den - Det var der tre mænd med fløjte og flag, der bestemte, selvom nogle protesterede højlydt - og så fik de en ostemad???
Men mindstemanden, ældstemanden og manden min nød hvert sekund.....der er så meget, som kvinder ik´forstår.

De 135 minutter + 4 minutters overtid gav følgende tilbehør til andebrysterne:


Jeg beklager, det dårlige billede!


Svampene fik fjernet stilken, som blev hakket fint. 1/2 løg blev også hakket fint.


Løgene blev stegt klare i 1 tsk andefedt fra de stegte andebryster. Så kom de hakkede stokke i sammen med ½ tsk timian. Da det hele var gennemvarmet, kom jeg 2 tsk Philadelphia Naturel i og rørte de grundigt sammen over varmen.
Det hele blev smagt til med salt og groftkværnet peber.

Fyldet kom i de udhulede champignons og de blev drysset med lidt timian lagt i et ovnfast fad .


20 min i ovnen ved 200 grader og de var færdige.
Bare jeg dog havde lavet mindst dobbelt portion, for de forsvandt med det sammen!

Tilbehøret til andebrystet var yderligere glaserede rødbeder. Jeg havde 500 g små rødbeder i køleskabet og efter at de var skrællet og skåret i mundrette bider, var der 350 g.


De kogte i 3 dl. æblejuice krydret med 4 nelliker, 2 allehånde, 1 spsk sukker og ½ tsk salt i 1 time. 
I de sidste 5 min kom jeg 75 g hele, frosne stikkelsbær i, som skulle give syre til det søde og krydrede.
Væden blev kogt ind, så den tyknede og fungerede som sauce til andebryst og kartofler.


Rødbederne smagte ganske aldeles udmærket.

Børnene var også ellevilde med de syrlige stikkelsbær, der vækkede de lidt søde og fade rødbeder til live - ud over, at nelliker gav lidt julehygge over det hele!!


Det hele blev spist sammen med koldt andebryst, som var stegt dagen i forvejen - i den tro, at jeg efter en lang og kold fodboldkamp ville gå hjem og lave tilbehør og spise andebryst!!
Nej, det blev til den mest forfærdelige franske hotdog med lunkne bløde brød, slatten pølse og ækel fransk hotdogdressing - det fjerner enhver mulig appetit på andet resten af dagen.

PS. Jeg kan godt lide at se landskamp hjemme i min egen varme stue, hvor jeg kan lave noget andet, når det bliver lidt for kedeligt!

2 kommentarer:

  1. Du er bare en af hverdagens helte - ak, hvorfor vil knejter altid dyrke interesser, der medfører stillestående ophold i koldt vejr for deres mødre? Hvad med skak, modelfly eller en sund trang til at gå på biblioteket??
    Maden ser lækker ud - især de fyldte svampe. Jeg laver nogle gange fyldte portobello svampe - de strækker lidt længere, og de kan gøre det ud for kød i en snæver vending :-)
    vh/Karen

    SvarSlet
  2. Hej Karen

    Tak. Jah, men på den anden side - det er jo sundt med den friske luft - bare den var lidt varmere!!!!

    Ja, jeg ville have ønsket, at jeg havde haft nogle store portobello svampe, så det prøver jeg næste gang!

    SvarSlet

Jeg er altid glad for en kommentar