Stegte kartofler og æbler med chorizo og salvie

Det er virkelig æbletid. Sidste weekend fik jeg skrællet og skåret 15 kg. æbler i både og nu ligge de i fryseren til kolde vinteraftener, hvor tanken går til  efterårets smukke farver i stedet for de grå-sorte skyer og bare grene, som kun for sjældent pudres af den smukke sne.

Nogle af mine mange æbler gik til dette tilbehør til en ganske almindelig hverdagskotelet:

 
1,5 kg kartofler blev skrællet og skåret i både. De blev lagt i vand i ½ time og derefter grundigt tørret i et rent viskestykke.
 
I mellemtiden skar jeg 200 g god chorizo samt 15 blade frisk salvie i strimler .
 
Lige før det hele skulle i ovnen ved 200 grader i 35-40 min (Afhængig af ovn), skar jeg 4 æbler ud i både, men beholdte skrællen på.
 
Det blev alt sammen vendt grundigt sammen med salt, peber og 1 spsk olivenolie. Og så i den varme ovn.......
 
 
Kartofler og æbler blev serveret til koteletter og en dip af skyr blandet med yoghurt og med chipotlechili i adobesauce rørt i.
 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar