Chili con Carne med chokolade

Alle kan lave Chili con Carne.... Så hvorfor skrive dette indlæg?

Joh, fordi jeg synes, at min Chili con Carne er verdens bedste - og sådan har alle det vel med deres Chili con Carne, for ellers ville vi nok ikke lave den igen og igen.

Men jeg synes også, at Chili con Carne er en skøn ret at lave på slutningen af ugen, hvor der skal ryddes op i grøntsagsskuffen - næsten alt kan indgå!

Jeg laver gerne en tredobbelt portion, for Chili con Carne er dejlig at have liggende i fryseren til sene dage efter en lang arbejdsdag. Den tåler fint at blive frosset og mister ikke sin smag. Det er let at spæde den op med ekstra bønner, grøntsager eller tomat, når man pludselig får gæster en hverdagsaftner.
Styrken af chili kan også skrues op og ned ved at servere med ekstra syltede jalapenos.

...og chokolade giver lige det sidste!

De sædvanlige smagsgivere er oregano, spidskommen, fint hakkede jalapenos, presset hvidløg ....og chokolade.

Lav rigeligt, når du er i gang. 




Fylde og runding kommer gennem grøntsagerne. Ud over en kæmpe squash komme disse med: 


Denne gang var der en lidt anderledes grøntsag tilbage i skuffen, som jeg ikke havde prøvet før: Rødbede.

Alle grøntsager blev hakket og løget blev først stegt klare i olivenolie i en STOR gryde. Derefter kom knuste hvidløg i og vendes rundt, steger med i 2 min. Så kommes spidskommen ved og steger, til det dufter.
Hakket oksekød kommes ved og brunes til det er skilt i små stykker - ved store portioner som denne, gør jeg det over flere gange. Krydr godt med salt og peber ved hver portion.

Tja, så er det jo bare at komme grøntsager og oregano i. Det steger med, mens der vendes rundt i ca. 5 min:


Det er måske nok "Tøm dit køleskab" på Tex-Mex-maner, men lækkert ser det da ud.

Drys med oregano og hæld hakkede tomater fra dåse med væde ved sammen med en god oksefond, rør rundt, læg låg på og lad det koge 30-45 min.

Efter denne tid kommes røde kidneybønner i og vendes godt ind. Så kommer chokoladen i og smelter på toppen af det hele, inden det vendes i.

Låget kommes på igen og simrer videre i 30-45 min. Jo længere des bedre smag!


Jeg vælger at servere min Chili con Carne med hvide eller gule ris for at drøje kødet lidt.
Til ældstemandens store fortrydelse. Han har altså en alvorlig kødtand, som jeg håber, at han snart taber;-)

Som tilbehør er der guacamole samt syltede jalapenos. En let salat af agurk og tomat giver noget syrlig og frisk til retten.

Brugen af rødbede som grøntsag gav chilien en skøn, let sødlig smag, som klædte chokolade og jalapenos rigtig fint. Fremadrettet vil rødbede være fast ingrediens i min Chili con Carne.

Du kan bruge mange andre grøntsager, men undgå bløde grøntsager som broccoli, blomkål osv. Knoldselleri giver en fin smag, men pas på, at den ikke overdøver de andre. Det samme gælder persillerødder, mens pastinak, kålrabi og lign. er rigtig gode.

Ingrediensliste: 3x4 personer
1500 g hakket oksekød
3 store løg - hakket
6 fed presset hvidløg
6 tsk hele spidskommenfrø
olivenolie

3 røde snackpebre - renset og i tern
5 gulerødder - skrællet og i tern
1 kg squash - i tern
200 g rødbede - skrællet og i tern.
4-6 jalapenos - renset og finthakket

3 dåser økologiske hakkede, flåede tomater med væde
5 dl god oksefond
2 dåser økologiske kidneybønner - skyllet
6 tsk tørret oregano - lige knust med 2 tsk havsalt i morter

6 firkanter af en god, min. 85 % mørk økologisk chokolade.

Salt og peber samt evt. mere chili i form af pulver

Tag en tredjedel fra, frys det tilbageværende i 2 beholdere, før du serverer retten - både af hensyn til hygiejnen ... og for at sikre dig, at det hele ikke bliver spist på én gang ;-)








2 kommentarer:

  1. Super sund og lækker måltid, nemt at tilberede.
    mange tak;))

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej
      Det er rigtig dejlig at høre, at du kan bruge opskriften. Ja, grøntsagerne gør det lettere at få smagen frem og bruge mindre kød.

      Slet

Jeg er altid glad for en kommentar