Dejlig salat af borlottobønner, grillrester og blomkål

De sidste par dage har budt på grillvejr, og som den danske sommer arter sig, er det jo vigtigt at udnytte dette lille indslag af varme og sol.

Jeg er ikke grillmesteren i dette hus, men overlader det til manden min at stå og vende kød - holde pause - vende kød - holde pause - kigge på stegetermometer - vende kød  - og hvad han ellers anstrenger sig med, når han griller. 
Jeg hygger mig så med mine grøntsager og giver ham sved på panden, når jeg liiiiige har et lille tilbehør, der også skal være plads til på grillen.
Han prøver meget pædagogisk at forklare mig om indirekte og direkte stegemetoder, men han har efterhånden forstået, at han er nødt til at lade halvdelen af grillristen være til rådighed for mig og mit grønne. Så lover jeg til gengæld ikke at blande mig i kødmængderne.

Så som så ofte før, stod jeg med kødrester fra to dage. Den ene del var to kæmpeburgere af hakket oksekød og den anden del var rester af en højrebssteg. Begge dele udgjorde rigeligt til en aftensmad, hvis det blev peppet lidt op og tilsat noget grønt.


Kødet blev trimmet for fedt, som der var rigeligt af i højrebsstegen. Derefter blev begge slags kød skåret i strimler. Jeg rørte en marinade sammen af 1 dl Heinz tomatketchup, 1 fed presset hvidløg, 2 spsk soja, 2 spsk brun farin,2 tsk chipotlechilipasta fra Santa Maria. Det hele blev smagt til med salt, peber, sukker og citronsaft til at opnå den rette balance. Kødet blev vendt i og det hele stod i køleskabet, mens jeg tilberedte resten.

I grøntsagsskuffen fandt jeg en blomkål. Jeg lagde det i vand i en halv time - både fordi det var lidt blødt i det, men også for at få små uinviterede gæster væk, da det var et økologisk blomkål høstet på Krogerup. I drivhuset høstede jeg min første Sivrichili. Sivrier lever lidt lovløst - man ved aldrig, om de er helt milde eller meget stærke. Smag på dem. Dog mister de meget styrke ved opvarmning, så det bliver sjældent voldsomt stærkt.


Det halve blomkål og den rensede og udkernede sivri blev snittet fint. Jeg forsøgte med mit mandolinjern, men blomkål smuldrer ret let, så jeg ende med at skære det i tynde skiver med en kniv.

Jeg åbnede en dåse borlottobønner og skyllede dem godt. Jeg havde også et hakket løg fra dagen i forvejen, så det blev sauteret i en olivenolie.

Da løget var klart, kom jeg kødet med marinaden i og derefter de afdryppede bønner. Det hele blev varmet grundigt igennem i ca. 10 min, mens jeg rørte forsigtigt i det nu og da, så det hakkede kød beholdte formen.

Kort tid før servering vendte jeg så de meget tyndskåret blomkål og sivri i. Jeg varmede atter op under forsigtigt omrøring, så blomkålen ikke mosede totalt. Jeg ville blot have blomkålen lunet med og vendt i marinaden, men ønskede det stadig var sprødt, så jeg gav det kun 2 min.

Undervejs havde jeg lavet en ganske almindelig grøn salat med en olie-eddike dressing til samt varmet et flute op.


Billedet blev desværre ikke særlig godt, da mit kamera valgte at løbe tør for batteri lige på dette tidspunkt. Retten er hurtig og let at lave. Hele familien var enige om, at det smagte godt og ikke mindst jeg var tilfreds med at have brugt resterne op. Stop-spild-af-mad er vigtigt, men det er også uhyre vigtigt, at madvarer, der skal genbruges, sættes hurtigt på køl og hvis det genopvarmes, skal det varmes helt igennem. Det kan ikke siges ofte nok - slet ikke i sommervarmen med de mange grillrester.

2 kommentarer:

  1. Iiih sikke en dejlig stop-spild-af-mad ret! (Og en herlig blog du har).

    Vi har straks delt linket på vores facebook: www.facebook.com/Madspild

    Tusinde tak for støtten og keep up the good work!

    :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. I er velkomne. Jeg er glad for at kunne inspirere til at stoppe spild af mad, da det er en vigtig sag.

      Slet

Jeg er altid glad for en kommentar