- En fugl foruden vinger....

I går ville jeg forsøge at peppe de gængse "Benløse fugle" lidt op. Jeg havde ikke lyst til den fede version med spæk og lign, men ville gerne forvandle det til en mere sommerlig ret.

Sommer forbinder jeg ofte med græsk mad, da jeg har været i Grækenland i et par somre: Der dufter af tomat, oregano og pinjekerner samt den karakteristiske retsinaduft.

Så jeg lod mig inspirere af disse dufte: Feta, soltørrede tomat, sorte oliven og oregano kom til at udgøre fyldet til 7 ruller af okseklump serveret med frisk salat, blomkål og tomater - og selvfølgelig nye danske kartofler.


Jeg startede med at banke kødet fladt med en kødhammer, da det ikke var skåret så tyndt, som det krævede for at rulle det. de små stykker blev hurtigt større og tyndere. Derefter gourmetsaltede jeg det i 30 min. ved at drysse ganske lidt fint salt hen over begge sider af kødet. Dvs. den første skive blev drysset på begge sider, næste lagt ovenpå, drysset på den side, der vendte op ad og sådan fortsatte jeg med alle skiverne, mens de blev lagt i et tårn.

Mens de trak forberedte jeg fyldet: 16 sorte oliven i olielage blev udstenet og skåret i smalle skiver, 6 soltørrede tomater i olielage blev skåret i små tern og 100 g fast tyrkisk gedefeta blev skåret i små tern.

Efter de 30 minutter kom kødet atter på bordet og drysset med friskkværnet peber på den side, hvor fyldet skulle lægges på. Derefter kom fyldet lagvis på.


Jeg startede med et lag feta, som jeg trykkede ud på kødet, så de største klumper blev knust. Derefter lagde jeg de snittede sorte oliven - min var ret salte og det var fetaen også, så derfor tilsatte jeg ikke mere salt i fyldet.
Så dryssede jeg med oregano, som jeg lige havde gnedet olierne frem i mellem håndfladerne, så det duftede skønt. Til sidst sluttede jeg af med de soltørrede tomater fri for væde, men stadig fugtige.

Så kom udfordringen: Nu skulle kødet rulles om fyldet og fyldet skulle jo gerne blive derinde: Jeg havde ikke lagt fyldet helt ud til kanten, så der var et stykke at starte med. Det blev foldet hen over fyldet og så rullede jeg stramt videre, mens jeg hele tiden sikrede mig, at fyldet ikke løb ud af de åbne ender.


Jeg lukkede rullerne med en trætandstik og også enderne.
Mens jeg stod og prikkede i de arme benløse fugle, kom jeg til at tænke på små voodoodukker: Jeg håber ikke, at det blev til for kraftige smerter for dem, som jeg tænkte på, for jeg er ikke et ondt menneske og jeg fjernede jo også nålene efter en lille times tid ;-)

Derefter blev alle rullerne stegt på alle sider, hvilket var temmelig besværligt med alle de pikke: Næste gang vil jeg prøve med bomuldstråd, for nu har jeg jo fået afløb for min vrede.

Men stegt blev de og krydret godt med salt og peber. Derefter hældte jeg 2 dl vand i, skiver af et stort fed hvidløg og et laurbærblad.
Det stod så og simrede under låg i ca 1t 45 min, men det afhænger lidt af, hvilket kød, du bruger: Yderlår skal have længere tid end klump.

Da rullerne var møre, lod jeg væden koge ind til en god kraftig fond. Jeg piske 1 spsk. creme fraiche 38 % i - for det var, hvad jeg havde - og lod det koge op.
Jeg fjernede laurbærbladet, men lod de gennemkogte, milde hvidløgsskiver blive i. Mere gjorde jeg ikke ved saucen og den smagte pragtfuld. Den var meget kraftig i sin smag, så der skulle ikke så meget til: Så sparede vi jo også lige lidt på kalorierne.

Ingredienserne til 4 personer var:

500 - 600 g okseklump i tynde skiver
100 g feta i små tern
16 sorte oliven udstenede og skåret i tynde skiver
6 soltørrede tomater i olie skåret i tern
1-2 tsk let knust tørret oregano
2 dl vand
1 stort fed hvidløg i tynde skiver
1 laurbærblad
salt og peber

Til saucen: 1 spsk creme fraiche 38%

Tilbehøret bestod af nye danske kartofler, der blot var vasket og en frisk salat af økologisk hjertesalat, små cherrytomater og resten af fetaen ca. 50 g. i små tern. Hertil en dressing af 2 del olivenolie, 1 del vineddike, smagt til med sukker, salt og peber. (Vi kan lide vores dressing syrlig, mens andre anbefaler 3 del olie til 1 dl eddike)
Der ud over brugte jeg noget frisk blomkå i buketter - fordi jeg havde det og vi kan lide det. Brug, hvad du har og har lyst til.

Ellers sker der ikke det store her i det lille hjem: Mindstemanden valgte at få en kraftig forstuvning af den ene fod her i den første uge af vores sommerferie og mens det gode vejr var her. Alle planer er blevet skrinlagt til han igen kan støtte på foden, for man får ikke udleveret krykker til børn og hvis du skal have nogle, må du købe dem: Fuldstændig tåbeligt, for hvor mange gange har du forhåbentlig brug for krykker til børn: Se, der kan man tale om spild og overforbrug, hvis hvert hjem skal have et par børnekrykker stående i tilfælde af, at man pludselig skal bruge dem. Ikke engang en støtteforbinding kunne hospitalet byde på. Den arme dreng sov ikke den første nat for smerter og vi har måtte bare rundt på ham, hver gang han skulle på toilettet. Min ryg er temmelig smadret, for selvom han kun vejer 30 kg, er det dog en del at løfte og fra sofaen.

Jeg tænker på alle dem, som lider af en kronisk lidelse, som gør, at de aldrig kan føle sig sikre på, om de nu kan fuldføre det, som de har lyst til eller har lovet. Jeg beundrer dem for ikke bare at give op og sætte sig i en mørk krog uden mål for dagen og livet, men at de kæmper sig op igen for på trods af de skuffelser og mislykkede planer, som de har haft. Godt gået.
Og til os andre: Tænk på den frihed, som du har nu og nyd den!!!

1 kommentar:

  1. Hi Birte,
    Tak for hilsenen på min blog. Det er dejligt at høre, at du også henviser til Dyrenes Beskyttelse. De stakkels kyllinger har virkelig brug for hjælpende hænder.
    Kh
    Kirsten

    SvarSlet

Jeg er altid glad for en kommentar