Restemad af spinat, tomat og kartoffel

Opskriften til denne lette og dejlige salat fandt jeg hos Aarstiderne. Den er lavet af Louisa Lorang, som altid har et godt bud på lækkert mad - lige fra Pulled Pork i rub og BBQ og til lette hurtige hverdagsretter - Jeg elsker den måde, som hun klæder retterne på med spicy ting som chili, ingefær og hvidløg og får det hele til at virke så naturligt og let.


Da jeg faldt over opskriften, var det fordi jeg ledte efter en opskrift, hvor jeg kunne få brugt noget spinat, som var ved at hænge lidt med ørerne samt nogle dejlige kogte, nye kartofler, som jeg synes, at det var synd bare at lave biksemad af.


1 stort løg og 3 fed hvidløg blev hakket og ca 500 g kogte kartofler med skræl blev skåret i større tern. De 4 tomater blev senere også skåret i tern. Ud over dette og en lille finthakket grøn chili. Det er nu min egen ide og indgår ikke i den oprindelige opskrift.

Jeg brugte ca. 500 g frisk spinat, som blev skyllet meget grundigt i 4 hold vand og de mest medtagne blev kasseret. Spinaten lå i iskoldt vand i ca. 30 min, og det rettede sig lidt op. De groveste stilke - men ikke alle stilke - blev nippet og spinaten blev slynget i en salatslynge.


Løg, finthakket grøn chili og hvidløg blev stegt i lidt olivenolie i min store sauterpande.



Kartoflerne blev vendt i og gennemvarmet og til sidst kom spinaten i. Mine drenge elsker at se, at det kæmpe bjerg af spinat hurtigt svinder ind og sagtens kan være i panden. Jeg smagte til med salt og peber.

Tomaterne blev skåret i tern og vendt sammen med noget vineddike, salt, peber og olivenolie.

Kartofler med spinat kom i en skål og tomaterne blev lagt oven på. Til sidst kom der en friskrevet parmesanost over. Hele herligheden blev ledsaget af nogle ristepølser, der lige havde stået på panden ved lav varme under hele tilberedningstiden og vendt med jævne mellemrum.

Ingredienser:
500 g kogte nye kartofler med skræl i tern.
1 stort hakket løg
3 fed finthakket hvidløg
500 g. frisk spinat
1 grøn finthakket chili uden frø
1 spsk olivenolie til panden

4 blommetomater
3 spsk olivenolie
1-2 spsk vineddike
salt og peber

50 g revet parmesanost

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar