Tilbehør til indisk menu: Squash i tomat og koriander

Som en del af vores indiske menu skulle der indgå en ren grøntsagsret. Jeg havde købt næsten 6 kg squash hos Årstiderne for noget tid siden, og nu skulle de sidste altså bruges. Der var stadig 2 kg tilbage, så jeg fulgte mit motto: "Tøm køleskabet - ikke til skraldespanden, men til fryseren"

Ud over at begrænse spild af mad, er det er skønt at have lidt i fryseren til mere travle dage.

Den portion, jeg lavede, gav hele 4 tilbehørsportioner til 4 personer ud over det, som indgik i aftenens menu og lidt til frokost dagen efter.

Billederne nedenunder viser portionen ud af 2 kg squash, men i bunden giver jeg mængden på 500 g squash, som er rigeligt som tilbehør - eller måske tilsat nogle kogte kikærter eller andre bønner - kan udgøre hovedretten.


De to kilo squash blev vasket og trimmet for ender og blomst. Derefter skar jeg dem i kvarte på langs og ved de største fjernede jeg kernerne. De kvarte squash blev så skåret i stykker på ca. 2 cm.


Der var en masse snittearbejde først, men jeg synes, at det er helt meditativt at stå og snitte: Hænderne arbejder og øjnene ser, mens hjernen slår i frigear og pludselig finder løsninger på noget, som havde virket umuligt at stille noget op med.

Næste snittearbejde var så 4 store løg, som blev delt i halve og snittet i skiver.


Så snød jeg lidt, for jeg havde et kilo tomater i tern i min fryser fra sidste års høst i drivhuset. De skulle også bruges nu, for jeg håber da, at vejret giver mulighed for nye tomater i år.

Så var det til gryden: Jeg valgte min største suppegryde, da det var en voldsom stor portion, jeg skulle igang med.

Jeg varmede gryden op og kom ca. 4 spsk olie i bunden. Da olien var varm, kom jeg hele spidkommenfrø i og rørte et par sekunder. Da de duftede, blev løgene tilsat og jeg skruede ned til middel varme. Løgene blev stegt klare, mens jeg rørte, så de ikke tog farve.


Da løgene var klare, kom jeg hakkede tomater og en grøn chili snittet åben på langs.
Når du benytter chili på denne måde, afgiver den mindre styrke end hvis du hakker den, men mere end hvis den ikke er snittet. Desuden er det lettere at regulere den endelige styrke, da du kan fiske den op igen, når styrken er tilpas for dig.

Sidste års tomater var temmelig vandede på grund af den kolde sommer, så jeg tilsatte 140 g konc. tomatpure for at give lidt dybde.

Jeg kom låg på gryden og nu stod det og simrede i ca. 10 min.

Så var det tid til, at squashene skulle i sammen med salt: Squashene blev vendt rundt i tomat - løgblandingen. Det hele blev stegt ved jævn varme i min. 2 min. Hvis du bruger friske tomater eller dåsetomater, kan du måske have brug for at tilsætte lidt vand, men mine frosne tomater havde rigeligt af væde og squashen afgiver også en del, så pas på, det ikke bliver for tyndt.

Efter ca. 10 minutters dampning under låg og hvor squashene er næsten møre,  kommer det sidste i: Saft af en citron, cayennepeber og en stor portion hakket grøn koriander, som jeg også "lige" havde i fryseren fra sidste år. Det hele kogte uden låg i ca. 5 min til squashen møre, men stadig havde bid. Til sidst smagte jeg til med salt og peber.

Jeg lader altid den friske koriander koge med i de sidste 5 min, fordi at smagen har brug for at blande sig med det andet. Koriander har en meget karakteristisk smag i frisk tilstand, som nogle elsker og andre hader. Mindstemanden min kan ikke lide frisk koriander, men når jeg lader det koge ind, har det udjævnet sig og han spiser det med glæde.


Aftenens portion, som svarer til nedenstående mængdeangivelser:

1 stort løg skåret i halve og derefter i tynde skiver.
500 g squash skåret i kvarte på langs og derefter i 2 cm skiver
1 ds flåede tomater eller 500 g friske i tern + evt 35 g konc. tomatpure
En kvart til halv grøn chili skåret på tværs og snittet åben i den ene side.
1-2 spsk raps - eller solsikkeolie
½ tsk hel spidskommenfrø
½ tsk salt
½ spsk friskpresset citronsaft
1 knivspids cayennepeber
1-2 spsk friskhakket grønne korianderblade
Evt. lidt vand til bunden af gryden ved dampning

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar