Linsesuppe til kolde dage og ømme halse

Åhh, hvor er jeg træt af sygdom: Første mindstemanden, så ældstemanden og så både mindstemanden, ældstemanden og manden min.

Og jeg selv render rundt med løbende næse og øm hals og sørger for de stakkels drenge.
Det er svært at tage sig sammen til madlavning, når ingen rigtig spiser noget og jeg selv hverken kan smage eller dufte noget.

Men en god varmende linsesuppe går man da aldrig fejl af:



Ingredienslisten er kort og overskuelige: 1 dåse tomater, tomatpur, løg, gurkemeje, cayennepeber og røde linser samt grødris.
Det fine decilitermål med de røde linser i, fik jeg af min søster til jul sammen med rigtig mange andre spændende ting. På den ene side er målene i cups og på den anden side i deciliter. Genialt, når jeg bruger amerikanske opskrifter, hvor jeg så slipper for at skulle stå og regne om.


Olie varmes op i en gryde og gurkemejen røres ind. Løgene kommer i og sauteres bløde - og gule.

Så kommes skyllet og afdryppet røde linser og runde ris i. De brunes i løg-blandingen i 2 min under konstant omrøring.

I med resten af ingredienserne og tilsæt vand. Lad det koge i 2 min, læg låg på og lad det simre i 30 min ved lav varme. Rør ind i mellem og spæd op med vand, hvis suppen bliver for tyk, men den skal være rimelig tyk til sidst.


I et forsøg på at snige lidt farve ind i den grå-hvide januar, valgte jeg at servere på disse farvestrålende ugler, hvilket dog ikke er så pænt på et billede.

Suppen blev drysset med hakket bredbladet persille, en skål yoghurt Natural og en heftig Harissa for at få renset de små næser.

Ingrediensliste:
2-3 spsk olivenolie
½ tsk gurkemeje
1 stort finthakket løg
1 dl skyllede og afdryppede røde linser
½ dl runde ris - jeg brugte en rest PAMA grødris fra julen
1 dåse hakkede tomater
2-3 tsk tomatpure

1/4 tsk cayennechili - eller efter smag og behov
Ca. 1 liter vand
salt og peber.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar