Tomatchutney Hyderabad

Lige nu bugner det med tomater alle steder - undtagen i mit drivhus! Men heldigvis fandt jeg en kasse med 5 kg økologiske tomater hos min grønthandler til 35 kr!!!
Jeg spurgte ham, om det kunne være rigtig og han svarede: "Ja, ja - for der er så mange tomater for tiden!"
Det lod jeg mig ikke sige to gange, så jeg travede glad hjem med mine 5 kg perfekte økologiske tomater.
Men det kan være lidt svært at nå at spise 5 kg tomater, så jeg gik i gang med at lave chutneyer. Først en tomatchutney med abrikos, som jeg laver hvert år, da det er en af vores foretrukne.
Senere lavede jeg en anden af det næste kilo tomater - mere skarp og stærk, men også fremragende - især efter en måneds tid: Tomatchutney Hyderabad:
 
 
Find alle ingredienserne frem og hav det parat, så det er lige til at tilsætte. For når du først går i gang, er der ikke tid til at stå og finde tingene frem!
 
Start med at varme olien op i en stor gryde eller sauterpande. Når olien er gennemvarm, tilsætter du karryblade, salt, spidskommen,bukkehornsfrø og sorte sennepsfrø. Pas på, for det sprutter og sprøjter en del, hvis du bruger friske karryblade. Rør, til sennepsfrøene popper. Det skal de helst gøre hurtigt, for ellers er der risiko for, at de bliver bitre. Det var Bagharen - som er en krydderolie.
 
Kom så tomater i sammen med ingefær, hvidløg, chili, salt, grønne chili og gurkemeje. Læg låg på og kog det ved svag varme, til tomaterne bliver bløde og olien skiller ud. Regn med 45 min, hvis du vil sikre dig smagen blandes ordentligt og noget af væden fordamper. Hold hele tiden lidt øje med det, så det ikke brænder på.

 

 
Alt efter temperament og holdning kan du nu fryse det i mindre portioner, som passer som tilbehør til en ret eller du kan tilsætte atamon og hælde det i skoldede glas. Uden andet kan det minimum holde sig en lille uges tid i køleskabet. Åbnet glas skal opbevares i køleskabet.  
 
Jeg holder af at servere den til ris, bønner og linser, men den passer også fremragende til kylling og hvid fisk.
 
De sidste 3 kg tomater kom i fryseren i 1 kg pakker til senere chutneyfremstilling.
 
Ingredienser:
Til Baghar:
10 Karryblade - helst friske, men ellers tørrede
1 tsk salt
½ tsk spidskommenfrø

1 knsp. bukkehornsfrø   

½ tsk sorte sennepsfrø                                 

1 kg finthakkede tomater 
2 cm revet ingefær
8 spsk olie                                          
2 tsk chilipeber                                    
5 grønne, stærke chilier, der er snittet i den ene side - Jeg bruger Indian Cobra.
¼ tsk gurkemeje   
2 store fed mosede hvidløg   
    

 

 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar