Burmesisk kokossuppe med torsk og rejer

Jeg havde taget noget torsk fra Hjerting ud af fryseren. Torsken er selvfølgelig ikke økologisk, da den jo trives frit i de store have og bælter. Den var købt i Gårdbutikken som et særligt tilbud og røg lige hjem i fryseren til en senere lejlighed. Og det var så i går.

Jeg havde gået og puslet lidt med tanken om noget indisk fisk, men tiden løb fra mig, da jeg sad og forsøgte at finde ud af, hvad en cupcake egentligt er for en fisk. Jeg interesserer mig overhovedet ikke for kager, men da jeg er med i Madbloggerudfordringen, hvor jeg har fået æren af at skulle arbejde med en  opskrift fra Cupkageriget, måtte jeg jo hellere lave lidt research ;-)

Aftensmaden blev så i stedet en nyfortolkning af en burmesisk kokossuppe baseret på fisk.

De fleste ingredienser havde jeg i fryser, køleskabe og krydderihylde undtagen bambusskud og forårsløg. Dem sprang jeg så let hen over og erstattede det med, hvad jeg havde i stedet for: 1/2 hvidkålshoved og 1 porre. Se, så blev resterne også brugt!

Skær fisken i store tern og læg dem i en gryde.  Skær den nederste halvdel af en stilk citrongræs i skiver og gem resten. Skræl ingefær og skær den groveste  halvdel i skiver. Læg disse to ting ned til fisken.


Kog noget vand op i en elkedel, hæld over fisken, så det dækker. Tilsæt 1/2 tsk salt og lad det simre i 4 min under låg. Tag gryden af varmen og lad fisken stå og trække i fonden i en 1/2 time - stadig under låg.

I mens snitter du så toppen af citrongræsset, chili, hvidløg, ingefær og løg. Det behøves ikke at være superfint snittet, for bagefter kommer du alt sammen i en blender eller foodprocessor og hakker til en pasta.


Varm olien op i en stor gryde eller dyb pande ved middel varme. Når olien er varm, tilsætter du pasta samt gurkemeje under omrøring.
Nu skal du hele tiden passe på, at det ikke brænder på, men varme skal der til for at få smagene til at udvikle sig. Rør ind i mellem og hvis det begynder at hænge fast på bunden, så sprøjt lidt vand over. Det kan du gøre flere gange undervejs, men hver gang kun lige et par strint med fingrene.
Efter 10 min bør pastaen have blandet sig og dit køkken dufter skønt.

I mellemtiden har du så også snittet et halv hvidkålshoved i strimler på ca 1 cm.
Undlad at bruge de tykke ribber. Gem dem i fryseren til en anden gang suppe.
Rens og snit 1 lille porre i fine skiver, hvor du så deler ringene fra hinanden. 

Si fiskefonden fra i litermål. Den blandes nu med vand, til du har i alt 7 dl. væde. Rens fisken fra skiverne af citrongræs og ingefær og gem den.

Væden kommes så i gryden til den stegte pasta sammen med rejepasta og fiskesauce. Lad rejepastaen opløse sig ved jævn varme i ca. 5 min.
Hæld kokosmel ved og bland godt. Smag til med salt.
Kom så hvidkålen i, læg låg på og lad det simre i 15 min under låg. Tag låget af og lad suppen koge lidt ind, men ikke for tyk.

Når kål og suppe har den konsistens, du ønsker, kommer du en fintsnittet porre i sammen med fisken. Lad det simre i ca 4 min, kom så rejer i de sidste 2-3 min.

Undervejs har du tilberedt nogle glasnudler efter pakkens anvisning - som jeg har erfaret man sjældent skal tro på.

Læg nogle nudler i bunden af en suppetallerken/skål og hæld suppen over og server således portionsanrettet.


Lad det gerne ledsages af tilbehør som citron - eller lime både, hårdkogte æg, frisk koriander, chiliolie og forårsløg sammen med ekstra nudler.
Så kan man selv bestemme, hvad man vil have til.

Suppen er stærk og fyldig. Den smagte virkelig godt og mættede fint. Af denne portion blev vi alle 4 mætte og der var til mandens madpakke i dag.


Ingredienser:
Fond:
400 g torsk
2,5 cm skrællet ingefær i skiver
1/2 stilk citrongræs i skiver - den grove ende
1/2 tsk salt
ca 7 dl kogende vand

Pasta:
- blendes -
5 fed hvidløg
2,5 cm ingefær
½ citrongræs - toppen fra den første
1 stort løg
1-2 røde chili, renset for frø - afhænger af chiliens styrken og din smag. Jeg brugte 2 hele Indian Cobra Chili, som er hotte. Husk at kokosmælken tager meget af styrken.

-Pasta blandes på panden med:
4 spsk jordnøddeolie
1 tsk gurkemeje

Suppe:
7 dl fiskefond blandet med vand
1 ds kokosmælk
1 tsk rejepasta
1 spsk fiskesauce
350 g snittet hvidkål
1 fintskåret porre
125 g rejer.

Tilbehør:
Citron - eller lime
4 hårdkogte æg
koriander
chiliolie
1 pakke risnudler.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar