Brede bønner med linser og sennepsfrø


I går skulle menuen være indisk - igen - men vi elsker altså indisk mad. Både på grund af dens krydrede og stærke karakter, men også fordi, at der er så mange grøntsagsretter, som går til.
Den ene af sideretterne til aftenens mad var ganske simpel at lave.


Jeg havde 250 g brede grønne bønner i grøntskuffen - de kaldes også gourmetbønner. De kan være lette at få fat i hos de etniske grønthandlere, men jeg har dog købt disse i Aarstidernes Gårdbutik.

Jeg skar dem i ca. 2½ cm skrå skiver. I mens satte jeg en gryde vand over og da vandet kogte, tilsatte jeg lidt salt. Så blancherede jeg bønnerne i 2-3 min. i det spilkogende vand. Herefter kom de i en si og under den kolde hane.
At blanchere bønnerne hjælper dem til at bevare farve og sprødhed.

Krydderierne bestod af 2 små tørrede røde chili, 2 fed hakket hvidløg, ½ tsk brune sennepsfrø og 1 spsk Urad dal. Urad dal er en flækket linse uden den oprindelige sorte skal. Den behøves ikke at udblødes. Her bliver den primært brugt som smagsgiver, men Urad dal kan bruges på mange måder. Den har højt protein - og fiberindhold og er desuden rig på jern. De brune sennepsfrø smager skarpere en de traditionelle gule, men de kan også bruges.

Jeg målte de næste ingredienser af, så de stod parat.


De tørrede chilier er fra min egen avl og tørring, men du kan få små tørrede i krydderiposerne. Alternativt så prøv dig frem med almindelig ren cayennechili. Men gør det nip for nip, så styrken bliver som du kan lide det og så de øvrige krydderier og bønnerne stadig kan smages. Og en erfaring, som jeg gerne vil dele med dig: Mange gange træder chilismagen først rigtig frem efter, at du har saltet maden - og så er det for sent at fjerne den.

Olien blev varmet op i en gryde ved jævn varme - ikke på fuld blus. Da olien var gennemvarm, tilsatte jeg sennepsfrøene. De begynder at poppe med det sammen, hvis olien har den rigtige varme. Pas på, at de ikke steger for længe, for så bliver de bitre.

Så snart sennepsfrøene poppede, tilsatte jeg Urad dal, hakket hvidløg og de to små chilier knækket i mindre stykker. Jeg stegte det hele under konstant omrøring, indtil det var gyldent.

Så kom de blancherede, skyllede og afdryppede bønner i. Jeg tilsatte salt og sukker og skruede helt ned for varmen og gav det ca. 5 min, men smag på dine bønner undervejs - jeg kan altså bedst lide, hvis de har lidt bid i sig.




Den færdige bønneret: Smagen var blid, men alligevel med stærke undertoner. De ristede urad dal, hvidløg og sennepsfrø giver en nøddeagtig røget smag, som passer perfekt til de milde bønner.
 
Ingredienser:
250 g brede grønne bønner i 2,5 cm                                
2 tsk sorte sennepsfrø
1-2 knuste tørrede røde chilier, små
1/4 tsk sukker
1 spsk urad dal
2 spsk rapsolie                                                                      
2 fed finthakket hvidløg
½ tsk salt

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar