Spinat og østerhatte med indiske krydderier


Den anden sideret til vores indiske menu var spinat og østershatte i krydret lage.
Jeg havde købt aaalt for mange østershatte, og nu skulle de altså bruges. Spinaten trængte også til en kærlig behandling.

Spinaten blev skyllet i mange hold vand. Derefter blev de grove stilke fjernet og spinaten skåret i grove strimler.

1 stort løg blev hakket groft og svampene renset og revet i mindre stykker.
Så blev peberfrugterne renset og skåret i 1 cm strimler og squash i 1 cm skiver.
Til sidst hakkede jeg en grøn chili fint og rev ingefæren.


Jeg målte 1 tsk stødt spidskommen og 1 tsk stødte korianderfrø af og lagde dem sammen i en lille skål. (Beklager de elendige billeder, men mit kamera driller)

Jeg varmede vel 2 spsk rapsolie op ved middel varme i en stor pande med låg til. Da olien var varm, tilsatte jeg løg og rød peberfrugt. Jeg lod det stege ved middel varme i ca 3 min.
Så kom squash, svampe, chili, krydderier, og ingefær i og det blev stegt, mens jeg hele tiden vendte forsigtig rundt i det. 
Da svampene og squashene var blevet lidt bløde og faldet lidt sammen, kom jeg spinaten i.
Jeg tilsatte salt og vendte forsigtigt rundt i det hele, til spinaten faldt sammen. Så kom der låg på, og det hele stod og simrede i små 10 min.
Da var grøntsagerne møre, men squash og peberfrugt havde stadig lidt bid. Jeg smagte til med salt undervejs.



De to grønne retter var tilbehør sammen med hvide kogte basmatiris til en lækker kødret med oksekød og østershatte i en sauce af yoghurt og et væld af krydderier. Den stod og simrede bagerst på komfuret i to timer, mens det øvrige blev lavet.



Ingredienser:
Spinat og svampe:
1 stort løg - i grove tern
400 g friske spinatblade skåret i grove strimler
1 stor eller 2 små røde peberfrugter i 1 cm strimler
300 g rensede østershatte revet i mindre stykker
1 middel størrelse squash i 1 cm skiver
1 grøn chili, renses for frø og finthakket - brug evt. mindre.
2,5 cm revet ingefær
1 tsk stødt korianderfrø
1 tsk stødt spidskommenfrø
2 spsk olie
ca. 1 tsk salt



Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar