Grønne asparges med kapers, rødløg og ramsløg

Fredagens høst i Aarstidernes Gårdbutik bestod blandt andet af 2 flotte bundter grønne asparges og en pose ramsløg. Det kom på menuen til Søndag.



Grønne asparges med kapers, rødløg og ramsløg
2 bundter grønne asparges
1 spsk æbleeddike
saften af ½ citron
salt og peber
4-5 spsk olivenolie
3 blade ramsløg
½ rødløg
2 spsk kapers
friskkværnet peber

Først vaskede jeg de grønne asparges grundigt. Selv om de er økologiske, har de jo vokset i jord. Så knækkede jeg bunden af dem. De træede ender gemte jeg. De blev smidt op i gryden, hvor de grønne asparges ar blevet kogt og her stod det og passede sig selv, mens det kogte ind. Denne "aspargesfond" blev smidt i fryseren, så jeg kan bruge den senere. Fonden smager dejligt af asparges.

Jeg startede med at piske dressingen sammen: Æbleeddike blev pisket sammen med citronsaft, salt og peber og derefter olivenolie. Jeg hakkede rødløg fint og ramsløgene blev snittet. Det meste af ramsløgene og det meste af rødløg kom op til dressingen.

En stor gryde vand blev kogt og og aspargesene blev smid i og kogt i 2-3 min. De blev taget op med en hulske, dryppede af og blev lagt i et bredt fad med kant.
Tilsidst hældte jeg dressingen over aspargesene og dryssede med de sidste ramsløg og rødløg. Kapers lagde jeg i en skål ved siden af, så man selv kunne tilsætte det. Det gjorde vi så ved bordet og det smagte rigtig godt til. En anden gang kan jeg godt drysse det over retten. 
Der var rigeligt af dressing til de grønne asparges, men den passede perfekt til at vende pastaen i sammen med kapers. Det ville også have gået godt til nye kartofler og en god fisk f. eks. meunierestegt søtunge.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Jeg er altid glad for en kommentar